The Use of Educational Technologies in Municipal Schools of Manaus
Employing Active Methodologies for Future-Oriented Education
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i7.693Keywords:
Technologies, Active methodologies, Construcionism, AutonomyAbstract
In this work, we present a survey carried out with the aim of determining the main actions developed in the municipal schools of Manaus, with a view to constructionist teaching, focused on active methodologies. Methodologies, which made it possible to carry out a theoretical theoretical and practical survey of these actions developed in the municipal schools of Manaus with regard to the use of technologies in the teaching and learning process. In addition to the theoretical analysis of that allow us to guide the use of educational technologies in the teaching and learning process according to a certain teaching and learning process according to a certain teaching style, we carried out an exploratory exploratory research where, through interviews, we were able to understand how SEMED, through the NTE, has organized itself towards a global education with the use of methodologies. We concluded that, despite some obstacles, many actions have been carried out and that SEMED is on the right track with a view to an education for the future that involves technology more than ever.
References
BALL, Stephen J. Global Education Inc.: New Policy Networks and the Neo-liberal Imaginary. New York: Routledge, 2012.
BORBA, M. C. Tecnologias Informáticas na Educação Matemática e Reorganização do Pensamento. In: BICUDO, Maria A. V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. (Seminários e Debates).
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A Nova Razão do Mundo: Ensaio Sobre a Sociedade Neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HEERDT, B.; BRANDT, C. A webquest – uma metodologia que favorece a pesquisa e a docência do professor como mediador. In: BURAK, D.; PACHECO, E.; KLÜBER, T. (orgs.). Educação matemática: reflexões e ações. Curitiba: Editora CRV, 2010.
KENSKI, V.M. Educação e Tecnologias o Novo Ritmo da Informação. Editora Papirus. Campinas, SP, 8º edição, 2011.
MALTEMPI, M. V. Construcionismo: pano de fundo para pesquisas em informática aplicada à educação matemática. In: BICUDO, M. A. V. e BORBA, M. C. (orgs.). Educação matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004.
MIRANDA, Rozania Viana et al. Ensino Híbrido: Novas habilidades docentes mediadas pelos recursos tecnológicos. EaD em Foco, v. 10, n. 1, 2020.Disponível em < https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/913>. Acesso em novembro de 2021.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, p. 02-25, 2018.
PENTEADO, M. G. Novos atores, novos cenários: discutindo a inserção dos computadores na profissão docente. In: BICUDO, Maria A. V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. (Seminários e Debates).
PENTEADO, M. G. Redes de trabalho: expansão das possibilidades da informática na educação matemática da escola básica. In: BICUDO, M. A. V. e BORBA, M. C. (orgs.). Educação matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004.
ROLKOUSKI, E. Tecnologias no ensino da matemática. Curitiba: Ibpex, 2011. (série matemática em sala de aula).
SANTOS, Kevelen West Alves et al. O google sites na sala de aula los sitios de google en el aula the google sites in the classroom. Disponível em: <https://doi.org/10.31692/2358-9728.VICOINTERPDVL.2019.0096>. Acesso: 03 nov. de 2021.