Social and cultural impact on Digital Platforms: psychological considerations regarding the digital influencers youtubers
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i4.937Keywords:
Technology, Social impact, Psychology, Online identity, Digital influencersAbstract
This study analyzed, based on the statements of youtubers, their perceptions of their role as digital influencers, their performance and interactions with their followers, and the social impact of their virtual profiles. Six youtubers were interviewed, addressing issues of subjectivity, work on the digital platform Youtube, among others. The responses discussed their perspective about the online identity, its formation process and the audience's participation; the interactions of the digital influencers with their subscribers; the responsibility and social commitment in this job; and the personal and psychological impacts of the audience reactions and demands. Recognizing the importance of further studies regarding digital influencers, social impacts and psychological consequences.
References
DEL PETRE, A.; REDON PANTOJA, S. Las redes sociales on-line: Espacios de socialización y definición de identidad. Psicoperspectivas, Chile, v. 19, n. 1, p. 1-11, mar. 2020. DOI: 10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1834. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-69242020000100086&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 4 jan. 2024.
FERREIRA, T. R. S. C.; DESLANDES, S. F. Cyberbulling: conceituações, dinâmicas, personagens e implicações à saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, p. 3369-3379, 2018. DOI: 10.1590/1413-812320182310.13482018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/WJYc64dg9Rjxh8k4rJc53gL/?lang=pt&format=html. Acesso em: 15 de abr. de 2022.
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Tradução: RAPOSO, M. C. S. 20. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
GOMES, É. V; BITTENCOURT, I. A. A era do algoritmo: os impactos na atual sociedade informacional. In: Simpósio Internacional Subjetividade e Cultura Digital, 2.,2019, Belo Horizonte, MG. Anais eletrônicos do 2o Simpósio Internacional Subjetividade e Cultura Digital [recurso eletrônico]: saber, criação e virtualidade. N. L. Lima, Márcia Stengel, V. C. Dias (org) - Belo Horizonte: PUC-MG, 2020. Disponível em: anais-simposio.pdf (wordpress.com) Acesso: 25 de mar. de 2024.
HIDALGO-MARÍ, T.; SEGARRA-SAAVEDRA, J. El fenómeno youtuber y su expansión transmedia. Análisis del empoderamiento juvenil en redes sociales. Fonseca, Journal of Communication, [S. l.], v. 15, n. 15, p. 43–56, 2017. DOI: 10.14201/fjc2017154356. Disponível em: https://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/fjc2017154356. Acesso em: 4 mar. 2020.
JERSLEV, A. In the time of the micro celebrity: Celebrification and the Youtuber Zoella. International Journal of Communication, Denmark, v.10, p. 5233-5251, 2016. Disponível em: https://bit.ly/ 2shZq4T. Acesso em: 9 mar. 2020.
KALLAS, M. B. L. M. O sujeito contemporâneo, o mundo virtual e a psicanálise. Reverso, v. 38, n. 71, p. 55-63, 2016. Disponível em http:// pepsic.bvsalud.org/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S0102-73952016000100006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 04 mar. 2021.
KARHAWI, I. De blogueira à influenciadora: motivações, ethos e etapas profissionais na blogosfera de moda brasileira. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
KARHAWI, I. Crises geradas por influenciadores digitais: propostas para prevenção e gestão de crises. Organicom, v. 18, n. 35, p. 45-59, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.172213. Acesso em 19 fev. 2024.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
MARWICK, A. On-line identity. In J. Hartley, J. Burgess, & A. Bruns (Org), Companion to new media dynamics, Chichester, UK: Wiley-Blackwell, p. 355–36. 2013a. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118321607.ch23. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/9781118321607.ch23. Acesso em: 5 mai. 2020.
MARWICK, A. Status update: Celebrity, publicity, and branding in the social media age. Yale University Press, 2013b.
NIEDERAUER, R. C.; MAGGI, A. Os desafios do algoritmo da plataforma para o trabalho do influenciador digital conhecido como youtuber. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, v. 16, n. 4, p. 820–836, 2022. DOI: 10.29397/reciis.v16i4.3379. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3379. Acesso em: 25 mar. 2024.
OLIVEIRA, A. R. Influenciadores digitais: Trabalho, estilo de vida e consumo. In: Comunicon Congresso internacional de comunicação e consumo. 2018. São Paulo. Anais do 6º Simpósio internacional de comunicação e consumo. São Paulo: ESPM; 2018. p.1-15. Disponível em: https://www.academia.edu/41500577/Influenciadores_Digitais_Trabalho_Estilo_de_Vida_e_Consumo#:~:text=O%20trabalho%20de%20experimentar%2C%20realizar,se%20tornam%20objetos%20de%20consumo. Acesso: 19 fev. 2024.
OLIVEIRA, A. R.; BEZERRA, T. C. G.; OLIVEIRA, T. H. A.; REZENDE, A. T.; FIGUEIREDO, C. V.; COSTA, T. S. Síndrome de burnout e síndrome do impostor: um estudo correlacional. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. 1-8, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13344. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/13344. Acesso em: 13 jan. 2022.
PALFREY, J., GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. (Recurso eletrônico, M. F. Lopes Trad.). Porto Alegre: Artmed, 2011.
ROJEK, Chris. Celebridade. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.