The pantera bionda and the historiographical making: the use of the source-object comic books for critical theoretical-methodological synthesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.107

Keywords:

Historiography, Source-Object , Theory-Methodology, Comics

Abstract

The paper makes use of the comic book character named Pantera Bionda to exemplify the historiographical making embraced theoretically and methodologically. It proposes a critical debate about the uses of comics as objects of the past and historical sources and the important inferences of theories and methodologies in its practice. It goes through the paths experienced by historiography itself, with emphasis on the transformations promoted by the Annales School, so that this type of narrative entertainment migrated from a futile consumer product to an analytical possibility of representations, imaginaries and discourses produced and consumed by the past. The work makes use of a didactic procedure on the application of theories and methodologies for the contemplation of a cohesive and critical production that we can assure as a historiographical narrative. It responds to the discursive inaccuracies produced about the dialectical condition object-source as a legitimizer of a narrative lacking the dialectical condition theory-methodology. It does so as a critical contribution to the historiography of comics.

Author Biography

Savio Queiroz Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando pelo Programa de Pós Graduação em História da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) - trabalhando as relações História e Ficção nas Representações Políticas nas histórias em quadrinhos. Mestre em História pelo curso stricto sensu do Programa de Pós-graduação em História do Brasil (PPGHB) da Universidade Salgado de Oliveira - UNIVERSO, onde trabalhou os vestígios discursivos e imaginários dos Feminismos na personagem-produto Mulher Maravilha. Possui graduação em História - Licenciatura e Bacharelado pela Universidade Católica do Salvador (2008). Membro do Grupo de Trabalho de Estudos de Gênero ? ANPUH-BA. Membro do Laboratório de Estudos sobre a Transmissão e História Textual na Antiguidade e no Medievo (LETHAM). Membro da Red Internacional Multidisciplinar en Estudios de Género (RIMEG) das Universidad Nacional de Cuyo (Argentina), Universidade Federal de Bahia (UFBA) e Universidad de Sevilla (Sevilla, España). Tem experiência na área de História, com ênfase em História Moderna e Contemporânea, Fontes Histórias (de paleografia aos quadrinhos), História Pública e Relação História e Ficção, atuando principalmente nos seguintes temas: história cultural dos quadrinhos, super-heroínas/super-heróis, documento quadrinho, teoria e método da historiografia contemporânea e história dos Estados Unidos. Possui pesquisas nos estudos de representação da África e História da África nas histórias em quadrinhos e nos estudos de representação de gênero, sexualidade e Feminismos, também usando as histórias em quadrinhos como objetos e fontes. Autor do livro Mulher Maravilha para Presidente! - História, Feminismos e Mitologia nas Histórias em Quadrinhos (editora Devires, 2019).

Published

2023-05-02

How to Cite

Queiroz Lima, S. (2023). The pantera bionda and the historiographical making: the use of the source-object comic books for critical theoretical-methodological synthesis. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(01), 182–195. https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.107