A dialogue on oral history:

contributions for new researchers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i2.109

Keywords:

Oral History, Memory, Methodology, Orality, History

Abstract

Work with oral history and memory enables us to address mainly the issue of orality, drawing the researchers' attention to this aspect. That said, it is possible to enable through oral history, the observation of the behavioral changes of society, analyzing the impact of these transformations on the constitution of new habits and customs. It is also possible to reflect on the socioeconomic conditions in the context of these changes and the transformations for social groups. This article is the result of our wanderings by quilombola communities, and here we share the methodology of oral history as a successful historical-methodological practice. Therefore, we share these contributions and contributions that helped us understand, respect and write about such communities.

Author Biographies

Fabrício dos Santos Leite, Universidade de Pernambuco (UPE)

Educador e quilombola, filho do chão do quilombo de Angico/Bom Conselho/PE. Professor da Educação Básica em Escolas Públicas há 10 anos, Graduado em Pedagogia, Ciências Biológicas, Serviço Social e Educação Especial (cursando). Especialista Gestão em Serviços Sociais e Políticas Públicas, Ensino de Biologia, Educação do Campo, Psicopedagogia Clinica e Institucional (cursando), Educação Especial e Inclusiva (cursando), Serviço Social na Educação (cursando), Coordenação Pedagógica e Supervisão Escolar (cursando). Mestrando em Culturas Africanas da Diáspora e dos Povos Indígenas (cursando). Atuou como Professor da Educação Básica no "Saberes da Terra" pela Secretaria de Educação de Pernambuco (2013-2020). Professor na "EJA Campo" pela Secretaria de Educação de Pernambuco (2014-2021). Escola Doralice Rodrigues da Silva pela Secretaria Municipal de Educação de Bom Conselho/PE(2019-2022). Atualmente Trabalha como Profissional de Apoio Escolar na EREM Coronel José Abílio pela Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco.

Simário Dantas Ferreira, Universidade de Pernambuco (UPE)

Possui graduação em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte(2012), graduação em Ciências Biológicas pela Universidade de Pernambuco(2013), especialização em POS GRADUAÇÃO EM LATO SENSU, ESPECIALIZAÇAO EM ENSINO DE BIOLOGIA pela Universidade Candido Mendes(2015) e especialização em POS GRADUAÇAÕ EM LATO SENSU, ESPECIALIZAÇÃO EM ENSINO DE QUÍMICA pela Universidade Candido Mendes(2015). Atualmente é PROFESSOR da ESCOLA SAO GERALDO LTDA e empresa particular do colegio de Nossa Senhora do Bom Conselho. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Físico-Química.

References

ALBERTI, V. História Oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: FGV, 1990.

ALBERTI, V. Ouvir contar textos em história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas – Magia e técnica. Arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BURKE, P. O que é história cultura? Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

DELGADO, L. de A. N. História oral: memória, tempo, identidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

GARRIDO, J. del A. As fontes orais na pesquisa histórica: uma contribuição ao debate. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, set./ago., 1992. Disponível em: https://www.anpuh.org/revistabrasileira/view?ID_REVISTA_BRASILEIRA=17. Acesso em: 14 fev. 2023.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. Rio de Janeiro: Vértice, 2004.

JANOTTI, M. de L.; ROSA, Zita de Paula. História oral: uma utopia? Revista Brasileira de História. (25-26). São Paulo: ANPUH, 1993. Disponível em: https://www.anpuh.org/arquivo/download?ID_ARQUIVO=51917. Acesso em: 14 fev. 2023.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas: UNICAMP, 2003.

LOWENTHAL, D. Como conhecemos o passado. São Paulo: EDUC, 1998.

MONTENEGRO, A.; FERNANDES, Tânia (Org.). História Oral, um espaço plural. Recife: Universitária/UFPE, 2001.

MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, Fabíola. História Oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2014.

NEVES, L. de A. Memória e História: substratos da identidade. História Oral, (4). São Paulo: ABHO, 2001. Disponível em: https://revista.historiaoral.org.br/index.php/rho/article/view/25. Acesso em: 14 fev. 2023.

OLIVEIRA, R. S.; ALMEIDA, V. L. de; FONSECA, V. A. História. São Paulo: Blucher, 2012.

PINTO, P. J. Uma memória do mundo: ficção, memória e história em Jorge Luís Borges. São Paulo: Estação Liberdade, 1998.

SCHIMDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2009.

THOMPSON, P. A voz do passado – História oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Published

2023-09-10

How to Cite

Leite, F. dos S., & Dantas Ferreira, S. (2023). A dialogue on oral history: : contributions for new researchers . Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(02), 146–161. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i2.109