Analysis of Educational Platforms from an inclusive perspective

risks and regulatory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i7.1906

Keywords:

Educational platforms, Risks, Regulation, Platform analysis

Abstract

The objective of this article is to present an analysis of the risks and regulatory needs of educational platforms in relation to Inclusive Education. This research is part of a Master's degree in Inclusive Education and its final product is the creation of a critical framework for the phenomenon of Platformization. The methodology used is Design Science Research and we carried out qualitative research, highlighting the fields of analysis of risks and inclusive potentials from the initial reference, then we analyzed three platforms to test the fields of analysis that should form the basis of the framework. After the analysis, we concluded that the platforms standardize their content, with a more communicative and instructional focus. We observed the need to build an inclusive culture and construct knowledge in a collaborative, problematizing and reflective way.

Author Biographies

Paula Carolei, Unifesp

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade de São Paulo (1994), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2007) e Pós- Doutorado na Universidade Aberta de Portugal (2022). Trabalha com Tecnologia Educacional desde 1993 e foi, por 5 anos ,coordenadora dos cursos Tecnologias na Aprendizagem e Docência no Ensino Superior do SENAC-SP (2008 a 2013) e por 2 anos foi pesquisadora do LPAI (Laboratório de Pesquisas em Ambientes Interativos) no SENAC. Atualmente é professora adjunta da UNIFESP na área de Tecnologia Educacional da Universidade Aberta e foi coordenadora da graduação em tecnologia em Design Educacional de 2017 a 2020 e faz parte do Grupo de Pesquisa CODE (Comunicação, Design e Tecnologias Educacionais). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação online, atuando principalmente nos seguintes temas: Didática e Práticas Pedagógicas, Novas Tecnologias e Educação (principalmente EaD on-line, Gamificação e Design Instrucional), Ensino de Ciências e Biologia, Educação Simbólica, Tecnologias Assistivas e Inclusão e Metodologia de Pesquisa (especialmente Design Research).

Nathália Aparecida Gonçalves da Silva Silva , Universidade Federal de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Metodista de São Paulo (2017). Atualmente é professor de educação básica I da Prefeitura Municipal de Diadema. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: inclusão, aprendizagem significativa, gamificação, língua portuguesa e materiais não estruturados.

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Published

2025-04-30

How to Cite

Carolei, P., & Silva , N. A. G. da S. (2025). Analysis of Educational Platforms from an inclusive perspective: risks and regulatory. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(7), 40–68. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i7.1906