Resenha: LUCK, Heloisa. A Gestão Participativa na Escola: Vozes, Petrópolis: RJ, 2017, p.49-71
Keywords:
School Adminstration, The Society, DemocracyAbstract
Participatory management in schools with a democratic character is seen as a social practice that contributes to building a society geared towards citizenship, but what constitutes democratic management? In this sense, this research is a review of the book “A Gestão Participativa na Escola” by the author Heloisa Luck, which aims to bring reflections on the objectives, values, principles and dimensions for the realization of a social management discussed in chapter two. Thus, all management actions need to be contextualized and involve the participation of the entire school community.
References
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 20 de abril de 2025.
DO BRASIL, Senado Federal. Constituição da república federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 07 de abril de 2025.
LÜCK, H. Valores, objetivos, princípios e dimensões da participação. In: LÜCK, H. A gestão participativa na escola. Petrópolis; Vozes, 2017. p. 49-71.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular: educação é base. Brasília: 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 07 de abril de 2025.
ROCHA, J, B.; SILVEIRA, R, A, M.; DE OLIVEIRA, C, M. Reflexões sobre gestão democrática na escola pública: As instâncias colegiadas e o papel do gestor como desafios. Revista de Educação do Vale do Arinos-RELVA, v. 3, n. 1, 2016. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/1456. Acesso em 07 de abril de 2025.