Gpt “the history teacher”:
desarrollo metodológico e impactos en la enseñanza de la Bistoria en Brasil
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i7.2186Keywords:
Artificial Intelligence, History Teaching, Educational Assessment, Historical LiteracyAbstract
The article presents the development of the GPT "O Professor de História", an artificial intelligence tool designed for creating assessment questions in history education aligned with BNCC competencies. By exploring the challenges and potentials of AI, the text details the tool's construction methodology, from curating ENEM exam data to prompt calibration. Furthermore, it discusses the integration of pedagogical theory with technological practice, highlighting how GPT can foster a more critical and innovative approach to history education.
References
BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
GATTI, Bernadete Angelina. Avaliação: contexto, história e perspectivas. Olh@res, Guarulhos, v. 2, n. 1, p. 08-26, maio 2014. Disponível em: observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/api/assets/observatorio/37db2823-408f-4d02-b285-b05d52200ce2/. Acesso em: 10 de abril de 2025.
FRANK, Andre Gunder. ReORIENT: Global Economy in the Asian Age. Berkeley: University of California Press, 1998.
HOBSBAWM, Eric. A Era dos Extremos o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1997, 2ª Ed.
LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 60, p. 107-146, abr./jun. 2016. DOI: 10.1590/0104-4060.45979. Disponível em: scielo.br/j/er/a/kGFY5FDVCVz6J8DJCKwbqcT/?format=pdf. Acesso em : 10 de abril de 2025.
LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Avaliação democrática das aprendizagens históricas: desafios à didática da história. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, e227098, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698227098. Disponível em: scielo.br/j/edur/a/rdyHQntMDNjtDDBfb3WfKGj/?format=pdf. Acesso em: 10 de abril de 2025.
MONTEIRO, Alessandro Henrique; SOUZA, Éder Cristiano de. A avaliação da aprendizagem histórica: um estudo a partir do ENEM e de exames vestibulares. História & Ensino, Londrina, v. 28, n. 1, p. 035-057, jan.-jun. 2022. DOI: 10.5433/2238-3018.2022v28n1p035-057. Disponível em: A avaliação da aprendizagem histórica: : um estudo a partir do ENEM e de exames vestibulares | História & Ensino. Acesso em: 10 de abril de 2025.
WHITE, Jules et al. A Prompt Pattern Catalog to Enhance Prompt Engineering with ChatGPT. arXiv preprint arXiv:2302.11382, 2023. Disponível em: http://arxiv.org/abs/2302.11382. Acesso em: 10 nov. 2024.
ŽIŽEK, Slavoj. Acontecimento: uma viagem filosófica através de um conceito. Rio de Janeiro: Zahar, 2017, 191p.