Matrix, metaverse and education: are we transitioning to new formative and digital scenarios?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.83

Keywords:

Metaverse, Digital culture, Education

Abstract

Technology in the educational context is undeniable and irreversible as well as human life, revealing several challenges in the passage of time. In view of this, the article aims, from the compilation of the history of the internet, to tell the technological advances to the idea of ​​metaverse, propagated as an evolution of the internet, a possibility that discusses to be the future of humanity and taking into account the classic Matrix (1999) as a contextual strategy and convergence of digital culture. Using a qualitative approach, as well as the descriptive and exploratory design in the incursion of “how metaverse is inserted in education”. It is reiterated that, more than an understanding of a technology in education, it is necessary to walk in the discussion of models for multidimensional knowledge in a transitory state.

Author Biographies

Ana Pâmela Guimarâes Pereira, Universidade Federal do Oeste do Pará

Doutoranda em Educação na Amazônia /PGEDA (Polo UFT). Mestre em Educação na Universidade Federal do Oeste do Pará (Ufopa). Especialista em Coordenação Pedagógica (Ufopa). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia (Ufpa). Atualmente é professor consultor nível II da Universidade Paulista no Curso de Pedagogia e técnica administrativa em educação da Universidade Federal do Oeste do Pará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia da Informação e Comunicação.Atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, e Aprendizagem em Práticas Educacionais Abertas. E membro dos Grupos de Pesquisas: Oficinas em Cibercultura ( Officiber) e Rede Internacional de Escolas Criativas ( Riec).

Doriedson Alves de Almeida, Universidade Federal do Oested do Pará

Doutor em Educação pelo PPGE - FACED-UFBA (2011); Mestre em Educação PPGE/UFES(2004). Bacharel em Ciências Contábeis pela FACEC - Faculdade de Ciências Econômicas de Colatina (1991); Pós-graduado em Informática aplicada à educação pela PUC-MG, Engenharia da Informação e Orientação em EAD pela UFES. Professor no Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE do ICED-UFOPA e no Centro de Formação Interdisciplinar - CFI - UFOPA. Atua como consultor em projetos para uso das TIC em processos de ensino e aprendizagem, gestão em educação e serviço público. Áreas de interesse: Educação; tecnologias de informação e comunicação; cibercultura; políticas públicas; softwares livres; inclusão social e digital; radiodifusão livre e comunitária

Published

2023-05-02

How to Cite

Guimarâes Pereira, A. P., & Alves de Almeida, D. (2023). Matrix, metaverse and education: are we transitioning to new formative and digital scenarios? . Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(01), 67–90. https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.83