Race, ethnicity and multiculturalism: technology and debate as a means objects for teaching ethnic-racial relations in the public school system and the use of collages to publicize the fight against racism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.2022

Keywords:

Education, Technology, Digital Anthropology, Race, Collage

Abstract

The teaching of ethnic-racial relations has often encountered adversities in its approach in the classroom, often as a result of teachers' lack of knowledge on the subject or the teaching curriculum proposed by public educational institutions in Brazil. Given that the topic is linked to the daily lives of black folks students, who are the majority in public primary and secondary schools, this work is a project focusing on ethnic-racial relations that used workshops from a digital anthropology perspective, incorporating digital tools such as collage to teach high school classes in the public school system of Pernambuco, at the Lucilo Ávila Pessoa State Technical School, located in the city of Recife.

Author Biographies

Bruno Viturino dos Santos, UFPE

Graduando em Ciências Socias - Licenciatura na UFPE.  Bolsista Pibic 2023 - 2024 na área da antropologia da saúde com o tema saúde reprodutiva dos pankararus. Pesquisar Pibic 2024-2025 na área da antropologia da performance, vida, relações racias e politica. Integrante do  Núcleo de Antropologia e REALidade (NA.REAL). Possui experiência nas área de Antropologia, com ênfase nas linhas de pesquisa de tecnologia, relações raciais, saúde e poder.

 

Ewerton Clécio Viturino dos Santos, UFPB

Doutorando bolsista em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal da Paraíba (PPGS/UFPB). Mestre em Relações Internacionais pelo Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais da Universidade Estadual da Paraíba (PPGRI/UEPB) na linha de pesquisa de Política Externa e Segurança Internacional. Bacharel em Relações Internacionais pela mesma instituição de ensino. Foi pesquisador bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica (PIBIC/Cnpq) na cota 2018/2019 com o trabalho: Escola Inclusiva e Compassiva: é possível superar o bullying, o preconceito e os estereótipos. Foi ainda monitor bolsista da disciplina de Teoria de Relações Internacionais III e monitor voluntário das disciplinas de Antropologia Cultural e Segurança Internacional. Foi representante estudantil do Centro Acadêmico de Relações Internacionais Epitácio Pessoa (CARIEP) durante a Gestão Enfrente (2017/2018) na Coordenação de Ouvidoria e Comunicação e durante a Gestão Carisma (2018/2019) na Coordenação de Ensino, Pesquisa e Extensão. Estuda Pós-Colonialidade/Decolonialidade e Relações Étnico-Raciais.

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Published

2024-11-10

How to Cite

Santos, B. V. dos, & Santos, E. C. V. dos. (2024). Race, ethnicity and multiculturalism: technology and debate as a means objects for teaching ethnic-racial relations in the public school system and the use of collages to publicize the fight against racism. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(6), 232–255. https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.2022