Histories and memories of teaching: a site for (re)count the training of mathematics teachers at UFES/CEUNES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.2029

Keywords:

History of Mathematics, Education, Didactics, UFES/CEUNES, Educational Product

Abstract

This article presents the results of a research that investigated the history of the Didactics discipline at the Federal University of Espírito Santo (UFES/CEUNES) between the 1960s and 2002. The main objective of the research was to build a digital Educational Product that would document and disseminate this knowledge, contributing to the valorization of Didactics and the training of teachers. To this end, historical documents were analyzed, interviews were conducted with former professors, and a website with interactive resources was developed. The methodology used combined documentary analysis with a narrative approach, allowing for a deep understanding of the transformations of the discipline over time. The research results highlight the importance of Didactics in teacher training and the need to preserve institutional memory. The developed Educational Product, in addition to being a valuable resource for the academic community, demonstrates the potential of digital technologies in knowledge construction and learning promotion.

Author Biographies

Célio Moacir dos Santos, Instituto Federal do Espírito Santo

Professor com graduação em Matemática pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro-UFRRJ (2005) . Especialização em Matemática e Estatística pela Universidade Federal de Lavras-UFLA(2008) e em Formação de Mediadores em Educação à Distância pela Universidade Federal do Espírito Santo-UFES (2011) . Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas.Professor de Matemática da Rede Estadual de Educação do Espírito Santo, sócio do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre História da Educação Matemática - GHEMAT-Brasil e integrante do Grupo de Pesquisas em História da Matemática e Saberes Tradicionais - GHMAT/Ifes. Doutorando no Programa de Pós - Graduação em Educação em Ciências e Matemática - Educimat, no Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes.

Lígia Arantes Sad, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999). Atualmente é professora titular, aposentada do Departamento de Matemática da Universidade Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, sendo professora de matemática no Instituto Federal e Tecnológico do Espírito Santo; e Professora do Programa de Pós-Graduação de Educação em Ciências e Matemática (EDUCIMAT) do Ifes - campus Vila Velha. Pesquisa principalmente nos seguintes campos: história da matemática, educação matemática, epistemologia e diversidade cultural.

References

ARÓSTEGUI, J. A pesquisa histórica: teoria e método. Bauru, SP: Edusc, 2006.

BORBA, M. de C.; OECHSLER, V. Tecnologias na educação: o uso dos vídeos em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, 2018.Disponível em: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/123456789/662. Acesso em: 15 set. 2023.

BRASIL, E.; NASCIMENTO, L. F. História digital: reflexões a partir da Hemeroteca Digital Brasileira e do uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica. Estudos Históricos (Rio de Janeiro), v. 33, p. 196-219, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/XNJJWhFFzPKdkhF6cyj5BJv/?lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2024.

BRUNER, J. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

BRUNER, J. Realidade mental, mundos possíveis. (M. A. G. Domingues, Trad.). Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1998.

CARVALHO, A. A. A. Podcast no ensino: contributos para uma taxionomia. Ed. Ozarfaxinars, 2009.

COOK, D A.; HATALA, R. Validation of educational assessments: a primer for simulation and beyond. Advances in simulation, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2016.Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1186/s41077-016-0033-y. Acesso em: 10 mar. 2024.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Editora Record, 2004.

HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. Saberes em (trans) formação: tema central da formação de professores, v. 1, p. 113-172, 2017.Disponível em: : https://archive-ouverte.unige.ch/unige:164221. Acesso em: 10 set. 2023.

KAPLÚN, G. Contenidos, itinerarios y juegos. Tres ejes para el análisis y la construcción de mensajes educativos. In: VI Congreso de ALAIC-Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación, Bolivia. 2002.

KAPLÚN, G. Material educativo: a experiência de aprendizado. Comunicação & Educação, n. 27, p. 46-60, 2003.Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37491. Acesso em: 20 set. 2023.

LIBÂNEO, J. C. Didática: velhos e novos temas. Goiânia: Edição do Autor, 2002.

LUCIAN, Rafael; DORNELAS, Jairo Simião. Mensuração de atitude: proposição de um protocolo de elaboração de escalas. Revista de Administração Contemporânea, v. 19, p. 157-177, 2015.Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/xbHN8JRbG6f4N7h3Ms8y7bx/. Acesso em: 22 out. 2023.

MENDONÇA, A. P. et al. O que contém e o que está contido em um Processo/Produto Educacional?: Reflexões sobre um conjunto de ações demandadas para Programas de Pós-Graduação na Área de Ensino. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 8, p. e211422-e211422, 2022.Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2114. Acesso em: 10 mar. 2024.

RIZZATTI, I. M. et al. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. Actio Docência em Ciências, v. 5, n.2, Curitiba, p. 1-17, ago. 2020.Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/actio/article/view/12657. Acesso em: 22 out. 2023.

SAEED, N. Integration and acceptance of Web 2.0 technologies in higher education. 2010. 200 f. Tese (Doctor of Philosophy) - Melbourne, Swinburne University of Technology, 2010.Disponível em: https://figshare.swinburne.edu.au/articles/thesis/Integration_and_acceptance_of_Web_2_0_technologies_in_higher_education/26270050?file=47623690. Acesso em: 15 abr. 2024.

SOARES, A. O uso pedagógico de podcast na educação profissional e tecnológica. 2017. 156p. Dissertação (Mestrado em Educação). - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/13870. Acesso em: 06 abr. 2024.

TEZANI, T. C. R. A educação escolar no contexto das tecnologias da informação e da comunicação (tic): desafios e possibilidades para a prática pedagógica curricular. Revista faac, p. 36-45, 2011.Disponível em: https://www3.faac.unesp.br/revistafaac/index.php/revista/article/view/11. Acesso em: 06 abr. 2024.

Published

2024-12-01

How to Cite

Santos, C. M. dos, & Sad, L. A. (2024). Histories and memories of teaching: a site for (re)count the training of mathematics teachers at UFES/CEUNES. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(6), 299–317. https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.2029