Authenticity of Digital Files in Historical Research in Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.78

Keywords:

History of mathematics education, Archival science, Historical Narrative

Abstract

This bibliographic investigation is part of the field of History of Mathematics Education (Hem), having as its theme “authenticity of digital files”. The objective of the article is to investigate the use of digital files in research in the field of Hem, guided by the following research problem: How have digital files been used as empirical sources in Hem's research? For this, the text was based on Duranti (1994) to enhance the discussion about the characteristics which constitute an archive. Through the analysis of the works developed in the field of Hem, it is inferred that the footnote is a very valuable instrument to authenticate the use of a digital file in a historical narrative.

Author Biography

Jonathan Machado Domingues, Universidade Federal de São Paulo

Doutorando em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo (PPGESIA - UNIFESP). Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGECT-UFSC). Graduado em Licenciatura de Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ- Maracanã). Tem experiência na área de educação, com ênfase na educação matemática e formação de professores. Na pesquisa investiga principalmente os seguintes temas: história da educação, história digital, história da educação matemática, Educação Matemática e formação de professores. Em tempos do Mestrado foi bolsista CAPES PROEX.

Published

2023-05-02

How to Cite

Domingues, J. M. (2023). Authenticity of Digital Files in Historical Research in Mathematics Education. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(01), 16–31. https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.78