Lightbubs for my Feet: Intersemiotical Analysis of the Anticommunism Merchandising and Capitalist Realism in Superman: Red Son (2003), by Mark Millar and “Superman: Entre a Foice e o Martelo” (2019), by Sam Liu

Authors

Keywords:

Superman, Soviet Union, Intersemiotics, Anticommunism

Abstract

The following research had as main objective to analise the anticommunist discursive construction through the intesemiotical comparative analysis of the graphic novel Superman: Red Son (2003), by Mark Millar, and the cinematographic adaptation “Superman: Entre a Foice e o Martelo” (2019), by Sam Liu. The metodology used wore the French-ligned Greimasian Semiotics Theory, enlightened by Barros (2005) studies, investigating the signs, symbols and images utilized to embody to transmit political anticommunist biased messages. The theoretical foundation bases on Slater (2001), about the consume culture dynamics in the contemporary human society; Eagleton (2011), about culture, and Hall (2016), about representation; Bauman’s (2022), Bucci’s (2021) and Fisher’s (2020) arguments about capitalist realism and it’s mecanisms of mídia consume control are considered. As results, have been obtained that the Sam Liu adaptation of the Mark Millar artwork are faithful to the mecanisms of anticommunism contente image dissemination translated in biased political thought, answering the coletive imagination exercise “what if Superman would have fallen in the URSS and not the EUA?”. As final considerations, we point out that the representation of Superman as a lethal weapon, in his messianic nature, gaslighted by the Estate, seems to be biased and implausible, considering that, canonically, Superman belligerently favors the USA in various conflicts between nations and is driven by liberal-economic ideology, while being an allegory for united-estatunian power and lengthly, which provides the understanding that with greater agility, the USA would dominate a force of nature like Superman, where the authors work towards the elaboration of a narrative that deals with a caricatured representation of the Soviet Union.

Author Biographies

Ybsen Louro, UEMASUL

Graduando do 7 período de História Licenciatura na Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão. Desenvolveu Programa de Iniciação à Docência PIBID na cidade de Imperatriz-MA intitulado "Aulas práticas na iniciação à docência em História" no biênio 2022-2024.

Yasmine Louro, UFPI

Atua como professora efetiva de inglês da Educação Básica pelo Governo do Estado do Tocantins desde 2024. Doutoranda em Letras, com concentração em Literatura, com linha de pesquisa em Literatura, cultura e sociedade, pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Mestre em Letras, com linha de pesquisa em Teoria, Crítica e Comparatismo, pela Universidade Federal do Tocantins - UFT. Especialista em Literatura em Língua Inglesa pela Faculdade de Educação São Luís. Pós-graduanda em Ensino de Língua e Literatura pelo Instituto Federal de São Paulo - IFSP. Graduada em Letras Licenciatura em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e Literaturas pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguística Aplicada e Literaturas Anglófonas da UEMASUL, O GEPLALA, e o Grupo de Estudos em História e Literatura da PUC-Minas, o GEHISLIT. 

Diana Barreto Costa, UEMASUL

Professora Associada I, lotada no Centro de Ciências Humanas, Sociais e Letras (CCHSL), da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL), no Campus de Imperatriz. É Diretora do Curso de Letras Licenciatura em Língua Inglesa e Literaturas. É Coordenadora Geral do Programa de Formação de Professores Caminhos do Sertão. É Advogada. Graduou-se em Letras, pelo Centro de Estudos Superiores de Imperatriz CESI/UEMA (1994), fez Mestrado em Ciências da Educação pelo Instituto Pedagógico Latino Americano e Caribenho - IPLAC (1999) cujo título foi revalidado pela Universidade Estadual do Pará (UEPA) e fez Doutorado em Ciencias de la Educacion pela Universidad del Norte (UNINORTE), em 2008. Integra os seguintes Grupos de Pesquisa: GEPLALA Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada e Literaturas Anglófonas e o Grupo de Estudos em PráticasEducativas e Formação de Professores (GEPEFP).Tem experiência na área de Letras, Educação e Metodologia da Pesquisa Científica, ministrando aulas e desenvolvendo pesquisas sobre as seguintes temáticas: Letras, ensino-aprendizagem de Língua Inglesa, formação docente, Literatura anglófona, Ensino Médio, Estágio Supervisionado de Língua inglesa, Educação, Direitos Humanos, Letramentos, políticas públicas de educação, escola pública e qualidade na educação

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria Semiótica do Texto. 4. ed. São Paulo: Editora Ática, 2005.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: A transformação das pessoas em mercadoria. São Paulo: Zahar, 2022.

BUCCI, Eugênio. A Superindústria do Imaginário. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

FISHER, Mark. Realismo capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo?. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.

LÊNIN, Vladmir Ilitch. Democracia e Luta de Classes. São Paulo: Boitempo, 2019.

EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. 2. ed. São Paulo: Editora UNESP, 2011.

HALL, Stuart. Cultura e Representação. Rio de Janeiro: ED. PUC-Rio: Apicuraí, 2016.

MILLAR, Mark; JOHNSON, Dave; PLUNKETT, Killian. Superman – Red Son. New York: DC Comics, 2014.

MARX, Karl Friedrich. O Capital. São Paulo: Boitempo, 2017.

SLATER, Don. Cultura do Consumo e Modernidade. São Paulo: Editora Nobel, 2001.

Published

2024-11-16

How to Cite

Louro, Y., Louro, Y., & Costa, D. B. (2024). Lightbubs for my Feet: Intersemiotical Analysis of the Anticommunism Merchandising and Capitalist Realism in Superman: Red Son (2003), by Mark Millar and “Superman: Entre a Foice e o Martelo” (2019), by Sam Liu. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(6), 256–279. Retrieved from https://periodicos.ifg.edu.br/cehd/article/view/1908