Cold War, fear, masculinity and dystopia in the Mad Max Trilogy (1979-1985)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2736

Keywords:

Cold War, Mad Max, Manhood, Gender, Cinema

Abstract

This article examines the representations of nuclear fear and masculinities in the Mad Max trilogy (1979–1985), set within a dystopian context of social collapse. The central question of this investigation is how cinema, during the Cold War, articulates notions of fear and masculine power. The objective is to analyze the symbolic construction of a model of masculinity that engages directly with the political and cultural discourses of the period. Methodologically, the study draws on frameworks from gender studies and the historical analysis of social representations. The analysis of the trilogy reveals the anxieties of the era and reaffirms conservative values by portraying the white, self-sufficient man as the paradigm of survival.

Author Biographies

Lilian Marta Grisolio, Universidade Federal de Catalão

É professora do Instituto de História e Ciências Sociais da Universidade Federal de Catalão - UFCAT e Vice-Coordenadora do Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional (PPGH-MP) em História da UFCAT. Possui Graduação em História - bacharelado e licenciatura, Mestrado e Doutorado em História Social pela PUC-SP. É também graduada em Pedagogia. Com ampla experiência no magistério, lecionou História no Ensino Fundamental e Médio desde 1994, e a partir de 2002, também no Ensino Superior. Lecionou no curso de Pós-Graduação Lato Sensu - História, Sociedade e Cultura da PUC-SP (2008-2012). É pesquisadora do grupo de pesquisa DIALOGUS - Estudos Interdisciplinares em Gênero, Cultura e Trabalho da UFCAT. Tem experiência na área de História e Educação, com ênfase em História Moderna e Contemporânea, atuando em temas como política e cultura, feminismo, gênero, linguagem audiovisual e cinema.

Rodrigo Aparecido de Araújo Pedroso, USP

Possui doutorado (2020) e mestrado (2014) em História Social pela Universidade de São Paulo - USP. Especialização em História, Sociedade e Cultura pela PUC-SP (2010) e graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Foi professor substituto da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de Marília, ministrando aulas nos cursos de Ciências Sociais e Relações Internacionais durante o ano letivo de 2021. Atualmente é professor da Prefeitura da Estância Turística de São Roque. Tem experiência na área de História, com ênfase em História dos Estados Unidos, atuando principalmente nos seguintes temas: história em quadrinhos, cinema, Capitão América, distopias e Guerra Fria. 

References

BACCOLINI, Raffaella; MOYLAN, Tom. (org.) Dark Horizons: science fiction and the dystopian imagination. New York: Routledge, 2003.

BAECQUE, Antoine. Projeções: a virilidade na tela. In: COURTINE, Jean-Jacques. (org.) História da virilidade: 3. A virilidade em crise? Séculos XX-XXI. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2013.

BAKER, Brian. Masculinity in fiction and film: representing men in popular culture genres 1945-2000. London/New York: Continuum, 2006.

BIBER, Katherine. The threshold moment: masculinity at home and on road in Australian cinema. Lumina: A Journal of Historical and Cultural Studies, v. 7, p. 26-46, 2001. Disponível em: https://search.informit.org/doi/epdf/10.3316/informit.305314199473183 Acesso em: 10 jul. 2025.

CONZE, Eckart; KLIMKE, Martin; VARON, Jeremy. Nuclear threats, nuclear fear and Cold War of the 1980s. New York, Cambridge University Press, 2017.

CZIZEWESKI, Grégori Michel. V de Vingança e o thatcherism. In: XV Encontro Estadual de História da ANPUH-SC, (15, 2014: Florianópolis), Anais do XV Encontro Estadual de História, 2014. Disponível em: https://encurtador.com.br/XvGZ Acesso em: 19 nov. 2025.

DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente 1300-1800: uma cidade sitiada. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

FEENBERG, Andrew. Alternative modernity: the technical turn in philosophy and social theory. California: University of California Press, 1995.

GRISOLIO, Lilian Marta. American Dream e o pesadelo vermelho: americanização e anticomunismo nas páginas de O Cruzeiro, 1947-1950, Tese (Doutorado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12663 Acesso em: 19 nov. 2025.

HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: O breve século XX – 1914-1991, São Paulo, Companhia das Letras, 1995.

IANNI, Otávio. Capitalismo, violência e terrorismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

KIMMEL, Michael S. A produção simultânea de masculinidades hegemônicas e subalternas. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 4, n. 9, p. 103-117, out. 1998. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-71831998000200007 Acesso em: 31 out. 2025.

MILLER, George. “Mad Max II”: How George Miller”s “Road Warrior” Became One of the Greatest Action Movies of All Time. Disponível em: https://cinephiliabeyond.org/the-road-warrior/ Acesso em: 01 ago. 2025.

REAGAN, Ronald. Inaugural address. January, 20, 1981. Disponível em: https://reaganlibrary.archives.gov/archives/speeches/1981/12081a.htmm Acesso em: 21 jul. 2025.

SUVIN, Darko. Theses on Dystopia 2001. In: BACCOLINI, Raffaella; MOYLAN, Tom. (org.) Dark Horizons: science fiction and the dystopian imagination. New York: Routledge, 2003.

THATCHER, Margareth. Interview for Woman”s Own (“no such thing [as society]”). Disponivel em: https://www.margaretthatcher.org/document%2F106689 Acesso em: 22 jul. 2025.

WINN, John Emmett. Mad Max, Reaganism and The Road Warrior. In: Kinema: a journal for film and audiovisual media. 2014. Disponível em: http://www.kinema.uwaterloo.ca/article.php?id=253 Acesso em: 17 jul.2025.

Fontes

MAD MAX. Direção: George Miller. Produção: Byron Kennedy. Roteiro: George Miller e James McCausland. Austrália: Kennedy Miller Productions, 1979. 1 filme (93 min), son. , color.

MAD MAX 2: A CAÇADA CONTINUA. Título original: Mad Max 2: The Road Warrior. Direção: George Miller. Produção: Byron Kennedy. Roteiro: Terry Hayes, George Miller e Brian Hannant. Austrália: Kennedy Miller Productions, 1981. 1 filme (96 min), son., color.

MAD MAX: ALÉM DA CÚPULA DO TROVÃO. Título original: Mad Max: Beyond Thunderdome. Direção: George Miller e George Ogilvie. Produção: George Miller e Doug Mitchell. Roteiro: Terry Hayes e George Miller. Austrália: Kennedy Miller Productions, 1985. 1 filme (107 min), son., color.

Published

2025-11-21

How to Cite

Grisolio, L. M., & Pedroso, R. A. de A. (2025). Cold War, fear, masculinity and dystopia in the Mad Max Trilogy (1979-1985). Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(9), 167–187. https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2736

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.