Cold War, fear, masculinity and dystopia in the Mad Max Trilogy (1979-1985)
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2736Keywords:
Cold War, Mad Max, Manhood, Gender, CinemaAbstract
This article examines the representations of nuclear fear and masculinities in the Mad Max trilogy (1979–1985), set within a dystopian context of social collapse. The central question of this investigation is how cinema, during the Cold War, articulates notions of fear and masculine power. The objective is to analyze the symbolic construction of a model of masculinity that engages directly with the political and cultural discourses of the period. Methodologically, the study draws on frameworks from gender studies and the historical analysis of social representations. The analysis of the trilogy reveals the anxieties of the era and reaffirms conservative values by portraying the white, self-sufficient man as the paradigm of survival.
References
BACCOLINI, Raffaella; MOYLAN, Tom. (org.) Dark Horizons: science fiction and the dystopian imagination. New York: Routledge, 2003.
BAECQUE, Antoine. Projeções: a virilidade na tela. In: COURTINE, Jean-Jacques. (org.) História da virilidade: 3. A virilidade em crise? Séculos XX-XXI. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2013.
BAKER, Brian. Masculinity in fiction and film: representing men in popular culture genres 1945-2000. London/New York: Continuum, 2006.
BIBER, Katherine. The threshold moment: masculinity at home and on road in Australian cinema. Lumina: A Journal of Historical and Cultural Studies, v. 7, p. 26-46, 2001. Disponível em: https://search.informit.org/doi/epdf/10.3316/informit.305314199473183 Acesso em: 10 jul. 2025.
CONZE, Eckart; KLIMKE, Martin; VARON, Jeremy. Nuclear threats, nuclear fear and Cold War of the 1980s. New York, Cambridge University Press, 2017.
CZIZEWESKI, Grégori Michel. V de Vingança e o thatcherism. In: XV Encontro Estadual de História da ANPUH-SC, (15, 2014: Florianópolis), Anais do XV Encontro Estadual de História, 2014. Disponível em: https://encurtador.com.br/XvGZ Acesso em: 19 nov. 2025.
DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente 1300-1800: uma cidade sitiada. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
FEENBERG, Andrew. Alternative modernity: the technical turn in philosophy and social theory. California: University of California Press, 1995.
GRISOLIO, Lilian Marta. American Dream e o pesadelo vermelho: americanização e anticomunismo nas páginas de O Cruzeiro, 1947-1950, Tese (Doutorado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12663 Acesso em: 19 nov. 2025.
HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: O breve século XX – 1914-1991, São Paulo, Companhia das Letras, 1995.
IANNI, Otávio. Capitalismo, violência e terrorismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
KIMMEL, Michael S. A produção simultânea de masculinidades hegemônicas e subalternas. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 4, n. 9, p. 103-117, out. 1998. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-71831998000200007 Acesso em: 31 out. 2025.
MILLER, George. “Mad Max II”: How George Miller”s “Road Warrior” Became One of the Greatest Action Movies of All Time. Disponível em: https://cinephiliabeyond.org/the-road-warrior/ Acesso em: 01 ago. 2025.
REAGAN, Ronald. Inaugural address. January, 20, 1981. Disponível em: https://reaganlibrary.archives.gov/archives/speeches/1981/12081a.htmm Acesso em: 21 jul. 2025.
SUVIN, Darko. Theses on Dystopia 2001. In: BACCOLINI, Raffaella; MOYLAN, Tom. (org.) Dark Horizons: science fiction and the dystopian imagination. New York: Routledge, 2003.
THATCHER, Margareth. Interview for Woman”s Own (“no such thing [as society]”). Disponivel em: https://www.margaretthatcher.org/document%2F106689 Acesso em: 22 jul. 2025.
WINN, John Emmett. Mad Max, Reaganism and The Road Warrior. In: Kinema: a journal for film and audiovisual media. 2014. Disponível em: http://www.kinema.uwaterloo.ca/article.php?id=253 Acesso em: 17 jul.2025.
Fontes
MAD MAX. Direção: George Miller. Produção: Byron Kennedy. Roteiro: George Miller e James McCausland. Austrália: Kennedy Miller Productions, 1979. 1 filme (93 min), son. , color.
MAD MAX 2: A CAÇADA CONTINUA. Título original: Mad Max 2: The Road Warrior. Direção: George Miller. Produção: Byron Kennedy. Roteiro: Terry Hayes, George Miller e Brian Hannant. Austrália: Kennedy Miller Productions, 1981. 1 filme (96 min), son., color.
MAD MAX: ALÉM DA CÚPULA DO TROVÃO. Título original: Mad Max: Beyond Thunderdome. Direção: George Miller e George Ogilvie. Produção: George Miller e Doug Mitchell. Roteiro: Terry Hayes e George Miller. Austrália: Kennedy Miller Productions, 1985. 1 filme (107 min), son., color.