Goffman and the representation of stigma in Turma da Mônica comics
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i9.2834Keywords:
Pop Culture, Inclusion, Comics, Stigma, AutismAbstract
Based on the comic book entitled Um amiguinho diferente (A Different Little Friend) by Maurício de Sousa, we sought to analyze the interaction between the characters, highlighting André, who is perceived in different ways by Magali and Mônica due to his behavior. Social routines allow us to predict someone’s category and attributes, but when there is a discrepancy between the attribute and the expectation, stigma occurs. In André’s case, his behavior is seen as “rude” and puts him at a disadvantage. The comic book invites reflection on prejudices and stigmas, highlighting how people are subject to social expectations and norms. The main focus is to understand how stigma is created and manipulated in social interactions. In the end, the comic book encourages a reflection on the importance of understanding and not stigmatizing autistic people.
References
BOSA, C. A. Autismo: intervenções psicoeducacionais. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/FPHKndGWRRYPFvQTcBwGHNn. Acesso em: 16 jun. 2025.
GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1990. v. 1.
LEMOS, E. L. M. D.; SALOMÃO, N. M. R.; AGRIPINO-RAMOS, C. S. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Rev. Bras. Ed. Esp., v. 20, n.1, p.117-130, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/GS4c9BPW9PW8ZqzBGjx7Kzj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2025.
LEON, V. C. Práticas baseadas em experiência para aplicação de TEACH nos Transtornos do Espectro do Autismo. São Paulo: Memnon, 2016.
ONZI, F. Z.; GOMES, R. F. Transtorno do espectro autista: a importância do diagnóstico e reabilitação. Caderno pedagógico, v. 12, n. 3, 2015.
SILVA, R. M.; OLIVEIRA, S. A. Um amiguinho diferente: a representação do autista na história em quadrinhos da Turma da Mônica. Muitas Vozes, Ponta Grossa, v. 10, p. 1-15, e-2119771, 2021. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/muitasvozes acessado em: 18 maio 2025.
SOUSA, M. Turma da Mônica: um amiguinho diferente. São Paulo: Instituto Mauricio de Sousa; Revista Autismo, 2019-2022. Disponível em: https://www.institutomauriciodesousa.org.br/fazendo-a-diferenca/publicacoes/um-amiguinho-diferente/. Acesso em: 01 jul. 2025.
SOUSA, M. André e o autismo [vídeo]. São Paulo Instituto Maurício de Sousa, 2019. Disponível em: https://youtu.be/KZfkphIBHj8?list=PLiWDtUL5RzUmAX9sJLE11wb_aieH-A0FM. Acesso em: 01 jul. 2025.
TEDESCO, L.M.; MOLARI, M. A escola regular e o aluno Autista: desafios e possibilidades. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 432–436, 2018. DOI: 10.17921/2447-8733.2017v18n4p432-436. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/4629. Acesso em: 17 jun. 2025.
VIANA, Nildo. A Predominância Valorativa em O Racista, de Mortadelo e Salaminho. In: VIANA, Nildo (org.). Valores e Histórias em Quadrinhos. As Manifestações Valorativas no Universo Ficcional das Histórias em Quadrinhos. Goiânia: Edições Redelp, 2024.
VIANA, Nildo. Histórias em quadrinhos e métodos de análise. Revista Temporis(ação). Vol. 16, num. 02, especial, 2016.
VIANA, Nildo. Os Valores na Sociedade Moderna. Brasília: Thesaurus, 2007.
VIANA, Nildo. Universo psíquico e reprodução do capital. Ensaios Freudo-Marxistas. São Paulo: Escuta, 2008.