Virtual Museums and Cultural Heritage

A Google Arts & Culture Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i7.1916

Keywords:

Virtual museums, Information and communication technology, Digital preservation, Google Arts & Culture, Cultural heritage

Abstract

The article analyses the relationship between museums and digital technologies, highlighting the development of virtual museums and the case study of Google Arts & Culture. The methodology includes a literature review and analysis of digital platforms, focusing on how the digitization of physical collections and the creation of digital collections democratize the museum experience. Through interviews with experts and direct observation of platform usage, the study critically evaluates the tools and functionalities offered. Google Arts & Culture is analysed as a success story, offering virtual tours, online exhibitions, and high-resolution images of artworks, making art globally accessible.

Author Biographies

Lis Yana de Lima Martinez, Universidade Federal do Rio Grande FURG

Professora do Instituto de Letras e Artes da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Doutora e Mestre em Estudos de Literatura pela linha de pesquisa Teoria, Crítica e Comparatismo do Programa de Pós-graduação em Letras Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Especialista em Literatura Contemporânea pelo Centro Universitário UniDomBosco. Sua pesquisa se concentra em estudos sobre Midialidade,Videointeratividade, Intermidialidade e Convergências, especialmente em temáticas que envolvem Literatura, Cinema e Videogames. Seu nome é citado, preferencialmente, como MARTINEZ, L. Yana L. 

Ricardo Cortez Lopes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Ricardo Cortez Lopes (Porto Alegre, Brasil, 1987) é um professor, sociólogo, historiador, comunicador e pesquisador brasileiro. Licenciado em Ciências Sociais, Mestre e Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com proeminentes estudos sobre as ressignificações da Modernidade Primeira em diferentes historicidades e culturas. É o criador da Teoria dos Contextos Representativos e da ciência chamada Represontologia, que estuda a composição e o comportamento das representações. Um dos fundadores do periódico Colirium - Revista de Estudos Representacionais e Represontologia.

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Published

2025-04-30

How to Cite

Martinez, L. Y. de L., & Lopes, R. C. (2025). Virtual Museums and Cultural Heritage: A Google Arts & Culture Case Study. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(7), 86–99. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i7.1916