Digital technology in mathematics education: presentation of the Mathigon® platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.2004

Keywords:

Digital Information and Communication Technologies, Mathematics Teaching, Mathigon

Abstract

Recently, the number of digital platforms focused on Mathematics has increased, expanding the potential of Digital Information and Communication Technologies (DICTs) as educational resources. Among the benefits of DICTs in the classroom are the encouragement of problem-solving and the development of logical reasoning. This article analyzes how the use of digital technologies can reduce difficulties in the teaching and learning of Mathematics, highlighting the Mathigon® platform as an effective option. Based on a bibliographical research of books and articles on the topic, it is concluded that the Mathigon® website and other digital resources can minimize difficulties in mathematical content, making the subject more attractive through games and simulators. It is hoped that this research will encourage teachers to use DICTs, promoting a new pedagogical approach that fosters collaborative learning and stimulates curiosity in Mathematics classes.

Author Biographies

Carla Fernanda da Silva Perez, Faculdade Sesi de Educação - SP

Mestranda em Tecnologias Emergentes da Educação pela MUST University. Especialista em Tecnologias na Educação Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Graduada em Ciências e Matemática. Atua com Educação Básica há mais de 20 anos e Ensino Superior (formação de professores). Experiência com metodologias ativas, ensino à distância e tecnologias educacionais. 

Célia Regina Roncato, Faculdade SESI de Educação

Possui graduação em Educação Matemática pela Universidade São Francisco (1984). Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista - Unesp - de Rio Claro, na área de Ensino e Aprendizagem da Matemática e seus Fundamentos Filosóficos-Científicos (2021). Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo (2015). Atualmente é professora e pesquisadora na Faculdade SESI de Educação. Atuou profissionalmente como professora adjunta pela Universidade Paulista Unip, no curso de Formação Docente e como professora substituta no Instituto Federal de Educação, Ciência e tecnologia de São Paulo, câmpus Hortolândia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino e Aprendizagem de Matemática, no período de 1984 até o ano de 2013 em escolas de Educação Básica, tanto públicas quanto privadas. Hoje, o direcionamento dos estudos centra-se em Educação Matemática Crítica e Inclusiva e Formação Docente.

References

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem Matemática no Ensino Fundamental. Blumenau: Editora da FURB, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CHAMPANGNATTE, D. M. O.; NUNES, L. C. A inserção das mídias audiovisuais no contexto escolar. Educação em revista, 2011, 27: 15-38.

DAHER, A.; MORAIS, G. Os desafios da aprendizagem em Matemática. Monografia (graduação). Unilavras, 2007

DA SILVA, J. E. M. C. et al. Um estudo de caso da plataforma de ensino Mathigon. VII CONEDU - Conedu em Casa. Campina Grande: Realize Editora, 2021.

DE MELO, G. S.; DE SOUSA, L. O. Plataforma Dinâmica para o Ensino de Matemática em Lousa Digital. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 2023, 9.10: 5274-5282.

DEMO, P. Tecnologias na Educação: ensinando e aprendendo com as TIC. Ministério da Educação. Brasília, 2008.

DE PAULA, B. H.; VALENTE, J. A. A criação de jogos digitais como abordagem pedagógica. In: Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires:[sn]. 2014. p. 1-15.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. Editora Atlas SA, 2002.

KAFAI, Y. B. Playing and making games for learning: Instructionist and constructionist perspectives for game studies. Games and culture, v. 1, n. 1, p. 36-40, 2006.

KENSKI, V.M. Das salas de aula aos ambientes virtuais de aprendizagem. 030-TC-C5. TC, [S. l.], v. 5, p. 05, 2005.

LEGNER, F. The Value of Teaching Mathematics. Reino Unido: Mathigon, National STEM Centre, 2013.

MATHIGON. Mathigon. Disponível em: https://mathigon.org/. Acesso em: 6 ago. 2024.

MIGUEL, J. C. O ensino de matemática na perspectiva da formação de conceitos: implicações teórico-metodológicas. Núcleos de Ensino-PROGRAD-UNESP. I ed. São Paulo-SP: Editora UNESP 1, 2005, p. 375-394.

PIROLA, N. A. Ensino de ciências e matemática IV - Temas e Investigações. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010, p. 205-221.

SILVA, M. Sala de aula interativa: a educação presencial e a distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. Boletim Técnico do Senac, 2001, 27.2: 42-49.

SILVA, P. G. F.; BARRETO, E. S. C. A importância do uso das tecnologias em sala de aula como mediadora no processo de ensino-aprendizagem. In: VI Congresso Nacional de Educação, 2019.

VEEN, W.; VRAKKING, B. Homo Zappiens: educando na era digital. Artmed Editora, 2009.

Published

2024-11-10

How to Cite

Perez, C. F. da S., & Roncato, C. R. (2024). Digital technology in mathematics education: presentation of the Mathigon® platform . Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(6), 215–231. https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.2004