Three roses and the female gender in Japan
manga analysis with a focus on gender issues
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2712Keywords:
Manga, Berusaiyu no Bara, Feminine, Shoujo Kakumei Utena, GenderAbstract
This text aims to present research that, through textual analysis and bibliographic references, aims to understand three manga series entitled Berusaiyu no Bara (1972), Banana Bread no Pudding (1977), and Shōjo Kakumei Utena (1996). The intention is to understand how Banana Bread no Pudding (1977) and Shoujo Kakumei Utena (1996) constitute evolved forms through which narratives by and for women in Japan have consolidated and changed in a discussion that revolves around the female gender and perhaps gender dysphoria. The research is also based on Chartier's idea that textual works can be cultural documents and, therefore, the manga studied in this research are considered the image-textual corpus of this research in addition to the discussion of psychoanalytic issues with an emphasis on gender issues. The result is an understanding of the female world, as depicted in these manga, in terms of their sexuality from the 1970s to the present day.
References
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
CHARTIER, Roger. A História Cultural entre práticas e representações. Tradução Maria Manoela Galhardo. 2. ed. Portugal: Difel, 2002.
FREUD, Sigmund. Cinco lições de psicanálise. Tradução de Paulo César de Souza. Rio de Janeiro: Imago, 1973.
FREUD, Sigmund. O Eu e o Id. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
GARCIA, Fábio. Por que mangá no Brasil esgota tão facilmente?. Omelete, São Paulo, 27 de outubro de 2021. Mangás e animes. Disponível em: https://www.omelete.com.br/anime-manga/manga-esgotado-reimpressao-brasil. Acesso em: 06 mai. 2025.
IKEDA, Riyoko. Berusaiyu no Bara. 1ª Edição, Japão, Tankōbon, volume 1-10, 1972-1973.
IKEDA, Riyoko. Berusaiyu no Bara. Tokyo: Chuokoron-Sha, vol. 1-2, 1987.
LACAN, Jacques. Escritos. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
LACAN, Jacques. O Seminário, livro 5: As formações do inconsciente (1957–1958). Texto estabelecido por Jacques-Alain Miller. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.
LACAN, Jacques. O Seminário, livro 6: O desejo e sua interpretação (1958–1959). Texto estabelecido por Jacques-Alain Miller. Tradução de Claudia Berliner. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
ŌSHIMA, Yumiko. Banana Bread no Pudding. 1ª Edição, Japão, Seventeen, 1977-1978.
SAITO, Chiho; BEPAPAS. Shōjo Kakumei Utena. 1ª Edição, Japão, Tankōbon, volume 1-5, 1996-1998.
SATO, Cristiane Akune. Japop – o poder da cultura pop japonesa. São Paulo, NSP-Hakkosha, 2017.
SILVA, Valéria Fernandes da. História, shoujo mangá e feminismo: um olhar sobre a Rosa de Versalhes. In: Labrys, estudos feministas, 2011. Disponível em: http://www.labrys.net.br/labrys20/brasil/valeria.htm. Acesso em: 17 nov. 2025.
SOUSA, Saylon. KAICHOU WA MAID-SAMA!: A estética do melodrama e empoderamento feminino em um shoujo mangá. Revista Cambiassu, São Luís/MA, v. 13, n. 21 – Janeiro/Junho de 2018, p. 113-131. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cambiassu/article/view/10430/6030. Acesso em: 17 nov. 2025.