Transforming academic narratives into historical content for YouTube

The bicentennial of Brazil’s independence(s)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2758

Abstract

This presentation examines the experience of producing the series Poeira da História: The Bicentennial of Brazil’s Independence(s), designed to translate current historiographical debates on the topic for a wider audience. Comprising seven episodes on YouTube, the series was produced with public funding and involved a multidisciplinary team. The project explored the idea of plural independences, highlighting social, regional, ethno-racial, and gender perspectives that remain underrepresented outside academia. This paper discusses the challenges and strategies for adapting academic content to audiovisual and digital formats, as well as the series’ impact on audiences and its potential as a pedagogical resource for teaching History.

Author Biography

Max Fabiano Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Historiador com doutorado em História pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), mestre na mesma instituição e com formação técnica em Artes Cênicas. Atuo há mais de uma década na interface entre educação, cultura e tecnologia, com experiência em idealização e coordenação de projetos sociais, educacionais e culturais em parceria com universidades, secretarias de cultura e iniciativas da sociedade civil. Cofundador do projeto de história pública e digital Poeira da História, sou também programador fullstack com formação pela Recode e participante da mais recente turma do Curso Intensivo da Escola de Governança da Internet do Brasil (EGI/CGI.br).Me especializei em temas como letramento digital, ética e regulação de plataformas, inteligência artificial, desinformação e divulgação científica. Tenho experiência em elaboração de relatórios técnicos, roteiros, coordenação de equipes e visualização de dados. Participei de cursos oferecidos por instituições como ITS Rio, IBM e NIC.br, voltados à governança da internet, educação midiática e tecnologia cívica. Acredito na potência do trabalho colaborativo e interdisciplinar, com olhar sensível à diversidade, à justiça social e à construção de políticas públicas baseadas em evidências.

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Published

2025-11-21

How to Cite

Oliveira, M. F. R. de. (2025). Transforming academic narratives into historical content for YouTube: The bicentennial of Brazil’s independence(s). Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(9), 250–270. https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2758