Transforming academic narratives into historical content for YouTube
The bicentennial of Brazil’s independence(s)
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2758Abstract
This presentation examines the experience of producing the series Poeira da História: The Bicentennial of Brazil’s Independence(s), designed to translate current historiographical debates on the topic for a wider audience. Comprising seven episodes on YouTube, the series was produced with public funding and involved a multidisciplinary team. The project explored the idea of plural independences, highlighting social, regional, ethno-racial, and gender perspectives that remain underrepresented outside academia. This paper discusses the challenges and strategies for adapting academic content to audiovisual and digital formats, as well as the series’ impact on audiences and its potential as a pedagogical resource for teaching History.
References
ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira (orgs.). Introdução à História Pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011.
ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (orgs.). História pública no Brasil: Sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
CASTRO, Rafael Dias de; RODRIGUES, Thamara de Oliveira (orgs.). História pública e teoria da história. São Paulo: Letra e Voz, 2024.
FRISCH, Michael. A Shared Authority: Essays on the Craft and Meaning of Oral and Public History. Albany: State University of New York Press, 1990.
HERMETO, Miriam. Podem os palcos ser lugares de história pública? In: MAUAD, Ana Maria; SANTHIAGO, Ricardo; BORGES, Viviane Trindade (orgs.). Que história pública queremos? / What public history do we want? São Paulo: Letra e Voz, 2018. p. 153-161.
MAUAD, Ana Maria; SANTHIAGO, Ricardo; BORGES, Viviane Trindade (orgs.). Que história pública queremos? / What public history do we want? São Paulo: Letra e Voz, 2018.
MAUAD, Ana Maria. Entrevista concedida a Rogério Rosa Rodrigues e Viviane Borges. In: ROSA, Rogério; BORGES, Viviane Trindade (org.). História pública e história do tempo presente. São Paulo: Letra e Voz, 2021. p. 155–167.
POEIRA DA HISTÓRIA. O Bicentenário da(s) Independência(s) do Brasil. 2022. Série de vídeos (YouTube). Disponível em: https://www.youtube.com/@poeirahistoria. Acesso em: 18 nov. 2025.
RODRIGUES, Antonio Gustavo Vasconcelos; FERREIRA, Gleidiane de Sousa. Histórias no YouTube: História Pública e Didática da História em Vídeo aulas sobre a Conquista da América nos séculos XV e XVI. Revista Homem, Espaço e Tempo, [S. l.], n. 16, v. 2, p. 64-91, ago./dez. 2022. Disponível em: https://rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/524 Acesso em: 05 nov. 2025
SANTIAGO, Ricardo. Pode-se falar de uma história pública brasileira? In: MAUAD, Ana Maria; SANTHIAGO, Ricardo; BORGES, Viviane Trindade (orgs.). Que história pública queremos? / What public do we want? São Paulo: Letra e Voz, 2018. p. 323-331.
RODRIGUES, Rogério Rosa; BORGES, Viviane Trindade (orgs.). História pública e história do tempo presente. São Paulo: Letra e Voz, 2021.
YOUTUBE. YouTube Help. YouTube, 2025. Disponível em: https://support.google.com/youtube. Acesso em: 10 nov. 2025.
YOUTUBE. YouTube Creators. YouTube, 2025. Disponível em: https://www.youtube.com/intl/pt-BR_ALL/creators/. Acesso em: 10 nov. 2025.