Manga and history teaching

dialogues between sensitive histories and the new humanism

Authors

Keywords:

Manga, New humanism, Sensitive histories, History teaching

Abstract

The present article analyzes Keiji Nakazawa’s manga Barefoot Gen (Hadashi no Gen), as a source for addressing sensitive stories about World War II in Japan, using the concept of New Humanism proposed by Jörn Rüsen. In its initial stage of discussion, this bibliographic research aims to reflect on history teaching related to socially living themes and that engages with the construction of an identity oriented towards otherness through the thematic exploration of humanity by students. Based on this, we propose considering historical learning focused on discussing historical experiences that engage with suffering and human dignity.

Author Biography

Dionson Ferreira Canova Júnior, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em História pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Membro do grupo de pesquisa Saberes Históricos: Teoria, Ensino e Mídias do PPGH/UFPE. Membro do Laboratório de Aprendizagem e Ensino de História (LAEH - UFPE). Minha área de pesquisa é relacionada a História Contemporânea Oriental onde estudo sobre a memória japonesa na Segunda Guerra Mundial através dos mangás, discutindo sobre testemunho, trauma, memória, ensino de história, didática da história, consciência histórica e aprendizagem histórica.

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Published

2024-10-29

How to Cite

Canova Júnior, D. F. (2024). Manga and history teaching: dialogues between sensitive histories and the new humanism . Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(6), 105–122. Retrieved from https://periodicos.ifg.edu.br/cehd/article/view/2015