Manga and history teaching
dialogues between sensitive histories and the new humanism
Keywords:
Manga, New humanism, Sensitive histories, History teachingAbstract
The present article analyzes Keiji Nakazawa’s manga Barefoot Gen (Hadashi no Gen), as a source for addressing sensitive stories about World War II in Japan, using the concept of New Humanism proposed by Jörn Rüsen. In its initial stage of discussion, this bibliographic research aims to reflect on history teaching related to socially living themes and that engages with the construction of an identity oriented towards otherness through the thematic exploration of humanity by students. Based on this, we propose considering historical learning focused on discussing historical experiences that engage with suffering and human dignity.
References
ALBERTI, Verena. Palestra. In: COLÓQUIO NACIONAL HISTÓRIA CULTURAL E SENSIBILIDADES, 4., 17-21 nov. 2014, Caicó, RN. Anais [...]. Caicó: Centro de Ensino Superior do Seridó (Ceres), Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), 2014.
BORRIES, Bodo Von. Lidando com histórias difíceis: tipos de reconciliação com danos e culpas históricas. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd. (Orgs.). Jovens e consciência histórica: Bodo von Borries. Curitiba: W.A. Editores, 2018.
BORRIES, Bodo Von. Relação entre sociedade, história e ensino da história. Abordagem pela competência, o “pensamento histórico” como uma nova tentativa de aproximação com o mundo dos alunos. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd. (Orgs.). Jovens e consciência histórica: Bodo von Borries. Curitiba: W.A. Editores, 2018.
GOVERNO DE PERNAMBUCO. Organizador curricular por bimestre. formação geral básica (FGB). história. Portal Educação, Pernambuco, 2023. Disponível em: https://portal.educacao.pe.gov.br/wp-content/uploads/2023/08/Organizador_Curricular_FBG_Historia.pdf. Acesso em: 29 jul. 2024.
HIRATA, Yoshinobu. O destino do “Espirito Japonês”. Estudos Japoneses, [S. l.], n. 18, p.
–35, 1998. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ej/article/view/142724. Acesso em: 16 jul. 2024.
KOLTAI, Caterina. Entre psicanálise e história: o testemunho. Psicologia USP, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 24-30, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/rPN6SbbMDf5gMXNCJpQKBtn/?lang=pt&format=html. Acesso em: 6 ago. 2024.
NAKAR, Eldad. Framing Manga: On Narratives of the Second World War in Japanese Manga, 1957–1977. In: MACWILLIAMS, Mark Wheeler (Ed.). Japanese visual culture: explorations in the world of manga and anime. New York: M.E. Sharpe, 2008.
NAKAZAWA, Keiji. Gen pés descalços vol 1. Tradução de: Drik Sada. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2011.
RÜSEN, Jörn. Humanismo e didática da história. Curitiba: W.A.Editores, 2015.
RÜSEN, Jörn. Humanism: foundations, diversities, developments. New York: Routledge, 2021.
RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Tradução de: Peter Horst Rautmann; Caio da Costa Pereira; Daniel Martineschen e Sibele Paulino. Curitiba: W.A. Editores, 2012.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Tradução de: Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010.
SASAKI, Elisa Massae. Nihonjinron - teorias da japonicidade. Estudos Japoneses, [S. l.], n.
, p. 11–25, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ej/article/view/143039. Acesso em: 16 jul. 2024.
SETH, S. ¿Adónde va el humanismo? The Unesco Courier. Paris, n.4, p.6-09, out./dez., 2011. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000213061_spa. Acesso em: 5 maio 2024.