Between Students and Teachers
The Use of ChatGPT in Foreign Language Teaching at the University of Perugia
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i8.2105Keywords:
Artificial Intelligence, ChatGPT, Anti-racist EducationAbstract
The research explores the impact of artificial intelligence, particularly ChatGPT, in the educational context. At the University of Perugia, ChatGPT has been used to enhance the teaching and learning of foreign languages, while also raising ethical concerns. The results show that students use it moderately for educational purposes, often adjusting the AI-generated responses. This highlights that, despite technological innovation, human guidance remains essential in the educational process. The limited use of AI for grammar study reinforces the role of teachers in transmitting linguistic and cultural knowledge. The research, with a quantitative approach, shows that students value direct interaction with teachers. In summary, the critical integration of ChatGPT can personalize and enhance learning, but it requires a balance with traditional methods and human mediation for effective education.
References
ADAMS, F. W., & NUNES, S. M. T. (2023). A vivência da abordagem de ensino CTS na formação inicial de professores de química. Revista Tecnologia e Sociedade, 19(55), 41-57. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/13186 Acesso em: Junho,2024.
ADESHOLA, Ibrahim; ADEPOJU, Adeola Praise. The opportunities and challenges of ChatGPT in education. Interactive Learning Environments, p. 1-14, 2023.Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/373668841_The_opportunities_and_challenges_of_ChatGPT_in_education Acesso em: Junho, 2024.
ATHANASSOPOULOS, Stavros et al. The use of ChatGPT as a learning tool to improve foreign language writing in a multilingual and multicultural classroom. Advances in Mobile Learning Educational Research, v. 3, n. 2, p. 818-824, 2023. Disponível em: https://www.syncsci.com/journal/AMLER/article/view/AMLER.2023.02.009. Acesso em: Maio, 2024.
ALENCAR, L. M. Ciência e Tecnologia na Sociedade: desafios e perspectivas educacionais. Editora UFMG, 2021.
ALI, Jamal Kaid Mohammed et al. Impact of ChatGPT on learning motivation: teachers and students' voices. Journal of English Studies in Arabia Felix, v. 2, n. 1, p. 41-49, 2023. Disponível em: https://journals.arafa.org/index.php/jesaf/article/view/51. Acesso em: Junho, 2024.
ASSUNÇÃO, J. P. P., Terra, V. R., & Ujiie, N. T. (2024). Educação CTS/CTSA e Formação Continuada de Professores da Educação Infantil: O que apontam as Pesquisas?. Debates em Educação, 16(38), e18253-e18253. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18253 Acesso em: Dezembro, 2024.
BAZILIO, J. E. Letramento digital e alfabetização científica: bases para a educação cidadã. Editora Fiocruz, 2021.
BAZZO, W. A.; PEREIRA, L. T. V.; LINSINGEN, I. V.. Educação Tecnológica: enfoques para o ensino de engenharia. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2016.
BISWAS, Som S. Role of chat gpt in public health. Annals of biomedical engineering, v. 51, n. 5, p. 868-869, 2023.Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10439-023-03172-7. Acesso em: Maio, 2024.
CANDITO, Vanessa, et al. A prática educativa e sua relação com a abordagem CTS e os pressupostos freireanos. Research, Society and Development, 2020, vol. 9, no 9, p. e473997532-e473997532. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7532 Acesso em: Abril, 2024.
CARVALHO, Pedro Eduardo Andrade. Explorando os potenciais e enfrentando os desafios para o uso do chatgpt em sala de aula: desafios históricos e pedagógicos. Convergências: estudos em Humanidades Digitais, v. 1, n. 02, p. 210-226, 2023.Disponível em: https://periodicos.ifg.edu.br/cehd/article/view/246. Acesso em: Junho, 2024.
CHAUDHRY, Iffat Sabir et al. Time to revisit existing student’s performance evaluation approach in higher education sector in a new era of ChatGPT—a case study. Cogent Education, v. 10, n. 1, p. 2210461, 2023.Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X.2023.2210461. Acesso em: Abril, 2024.
DA SILVA, Carolinne Porto; VIVIANI, Luciana Maria. Formação de professores e estágio obrigatório: discursos que (re) constroem identidades docentes. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 17, n. 1, 2024.Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/16633. Acesso em: Maio, 2024.
DA SILVA MANGUEIRA, Rômulo Tonyathy; DA SILVA, Alcina Maria Testa Braz; CHRISPINO, Alvaro. CIÊNCIA, TECNOLOGIA E SOCIEDADE (CTS) NO CONTEXTO EDUCACIONAL DO IFPB/CAMPUS SOUSA. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, 2021, vol. 12, no 36. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/5088 Acesso em: Junho, 2024.
FEENBERG, A. Transforming technology: a critical theory revisited. Oxford: Oxford University Press, 2002. (Ed. revisada de Critical theory of technology, 1991).
FEENBERG, A. Entre a razão e a experiência: ensaios sobre tecnologia e modernidade. Tradução: E.Beira, C. Cruz e R. Neder. Vila Nova de Gaia: Inovatec, 2019a (2010).
FEENBERG, A. Tecnossistema: a vida social da razão. Tradução: E. Beira e C. Cruz. Vila Nova de Gaia: Inovatec, 2019b (2017).
FERNANDES, Roseane Freitas; MACHADO, Patrícia Fernandes Lootens. Educação CTS na formação inicial de professores e professoras de química: o que enfatizam teses e dissertações brasileiras? STS Education in the initial training of Chemistry teachers: what do Brazilian theses and dissertations emphasize?. Revista Cocar, 2024, vol. 20, no 38. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/8233 Acesso em: Agosto, 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2022.
FULLAN, Michael et al. Artificial intelligence and school leadership: challenges, opportunities and implications. School Leadership & Management, p. 1-8, 2023.Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13632434.2023.2246856 Acesso em: Março, 2024.
GILL, Sukhpal Singh; KAUR, Rupinder. ChatGPT: Vision and challenges. Internet of Things and Cyber-Physical Systems, v. 3, p. 262-271, 2023.Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2667345223000317 Acesso em: Maio, 2024.
GUTIÉRREZ-CANEDA, Beatriz; VÁZQUEZ-HERRERO, Jorge; LÓPEZ-GARCÍA, Xosé. AI application in journalism: ChatGPT and the uses and risks of an emergent technology. Profesional de la Información, v. 32, n. 5, 2023.Disponível em: https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/87416. Acesso em: Junho,2024.
JUNIOR, Marcos Antonio Ramos Pinto. A aprendizagem da língua portuguesa como língua estrangeira através do uso da inteligência artificial: análise da usabilidade do chatgpt. Revista Contemporânea, v. 4, n. 6, p. e4446-e4446, 2024.Disponível em: https://ojs.revistacontemporanea.com/ojs/index.php/home/article/view/4446. Acesso em: Abril, 2024.
HUI, Y. Tecnodiversidade. Traduzido por Humberto do Amaral. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
KALLA, Dinesh et al. Study and analysis of chat GPT and its impact on different fields of study. International journal of innovative science and research technology, v. 8, n. 3, 2023. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4402499 Acesso em Julho, 2024.
LACERDA, G. A.; STRIEDER, R. Educação Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) na escola: desafios e possibilidades. Ciência & Educação, v. 25, n. 3, p. 583-600, 2019. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/11015 Acesso em: Maio, 2024.
MACHADO, Adriano Silveira; ALMEIDA, Maria Mozarina Bezerra; SILVA, Maria Goretti Vasconcelos. Saberes, conhecimentos e competências da formação e prática docente. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 17, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/15164 Acesso em: Junho, 2024.
MACEDO, André Luan Nunes; HERMETO, Miriam. GPT'O PROFESSOR DE HISTÓRIA':: desenvolvimento metodológico e impactos no ensino de História no Brasil. Convergências: estudos em Humanidades Digitais, 2025, vol. 1, no 7, p. 138-154. Disponível em: https://periodicos.ifg.edu.br/cehd/article/view/2186 Acesso: Junho, 2024.
MENDES, Alex Antunes; MÜLLER, Maykon Gonçalves; MARQUES, Nelson Luiz Reyes. Estado do conhecimento sobre a abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade na formação de professores de Ciências: uma análise crítica. Revista Educar Mais, 2024, vol. 8, p. 38-51. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/3671 Acesso em: Maio, 2024.
MOQBEL, Marwan Saeed Saif; AL-KADI, Abdu M. Talib. Foreign language learning assessment in the age of ChatGPT: A theoretical account. Journal of English Studies in Arabia Felix, v. 2, n. 1, p. 71-84, 2023. Disponível em: https://journals.arafa.org/index.php/jesaf/article/view/62 Acesso em: Maio, 2024.
KASNECI, Enkelejda et al. ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and individual differences, v. 103, p. 102274, 2023. Disponível em: https://opus.bibliothek.uni-augsburg.de/opus4/frontdoor/deliver/index/docId/109030/file/109030.pdf Acesso em: Abril,2024.
PEPPOLONI, Diana. Per una didattica digitale delle lingue. 2019.
PINCH, T.; BIJKER, W. “The Social Construction of Facts and Artifacts: or How the Sociology of Science and the Sociology of Technology Might Benefit Each Other.” In: PINCH, T.; HUGHES, T.; BIJKER, W. The Social Construction of Technological Systems. Cambridge, MA: MIT Press. 1989
RAHIMI, Amir Reza; MOSALLI, Zahra. Language learners’ surface, deep, and organizing approaches to ChatGPT-assisted language learning: What contextual, individual, and ChatGPT-related factors contribute?. Smart Learning Environments, 2025, vol. 12, no 1, p. 1-24. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1186/s40561-025-00368-3 Acesso: Junho, 2025.
ROSA, H. Accélération. Une critique sociale du temps. Lectures, les livres, 2010.
ROSA, H. Alienación y aceleración. Buenos Aires: Katz. 2016.
ROSA, H. Aceleração e alienação: ensaios sobre o tempo histórico na modernidade tardia. Editora Unesp, 2020.
ROSA, M. P.; STRIEDER, R. Educação Ciência-Tecnologia-Sociedade: contribuições para a formação cidadã. Editora UFPE, 2021.
SANTOS, A. L. et al. Ensino de Ciências: múltiplas abordagens em educação científica. Editora Artmed, 2021.
SANTOS, Diego Marlon. Ciência, tecnologia e sociedade: o movimento CTS na educação científica. EDUCERE-Revista da Educação da UNIPAR, 2023, vol. 23, no 3, p. 1259-1286.Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/10651 Acesso em: Maio, 2024.
TRAM, Nguyen Hoang Mai; NGUYEN, Tin Trung; TRAN, Cong Duc. ChatGPT as a tool for self-learning English among EFL learners: A multi-methods study. System, 2024, p. 103528.Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X24003105?casa_token=XHg3yF3THGcAAAAA:CFQhCvGlaDGLH6Lpn6MvHz_G16CPP1n36H-BynLx1JCrjN46oSnYP0XTcz5oEdIIV35dCfNWwWVn Acesso em: Abril, 2024.
QADIR, Junaid. Engineering education in the era of ChatGPT: Promise and pitfalls of generative AI for education. In: 2023 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). IEEE, 2023. p. 1-9. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/10125121?casa_token=x44AQecemtIAAAAA:TOaRHMFReoHDD4WxhBMIVABsr5T2VbEo7w6EvTyxEU3KogJCFrnDZLQ4Jj3g8P5WCBiNqdwf54eHrw Acesso em: Março, 2024.
TIMPONE, Rich; GUIDI, Michel. Explorando a mudança de cenário da IA. Da IA Analítica a IA Generativa. São Paulo: Ipsos Knowledge Centre, 2023.Disponível em: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2023-05/PORTUGUESE_20230403-GenerativeAI_POV_v3.pdf Acesso em: Março, 2024.
TOPSAKAL, Oguzhan; TOPSAKAL, Elif. Framework for a foreign language teaching software for children utilizing AR, voicebots and ChatGPT (large language models). The Journal of Cognitive Systems, v. 7, n. 2, p. 33-38, 2022. Disponível em: https://dergipark.org.tr/en/pub/jcs/issue/74417/1227392 Acesso em: Abril, 2024.
SHIDIQ, Muhammad. The use of artificial intelligence-based chat-gpt and its challenges for the world of education; from the viewpoint of the development of creative writing skills. In: Proceeding of international conference on education, society and humanity. 2023. p. 353-357. Disponível em: https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/icesh/article/view/5614 Acesso em: Junho, 2024.
VIECHENESKI, J. et al. Educação CTS: práticas educativas para o desenvolvimento do pensamento crítico. Editora Vozes, 2020.