Minecraft Game: a sociocultural and digital approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.92

Keywords:

Games, Digital culture, Teacher-learning, Patrimonial education

Abstract

Electronic games can be understood as sociocultural and digital elements. They are able to provide teaching, learning, and experience towards the the ones who appropriate them in the various spaces of socialization. Having as object the game Minecraft, we approach the development of the game and the ludicity as a sociocultural and digital element. We emphasize how digital games can be appropriated in the teaching and learning processes. We also highlight the potential of active methodologies and problematize significant learning with games in history classes. We conclude that the using of digital games in a multiperspective approach can only be understood as far as Patrimonial and Digital Education are taken into account. We hope to contribute to the studies regarding TDICs and their applications both in the formation of teachers and historians, and also in history classes.

Author Biographies

Flávio Barbosa de Albernaz, PPGHispam - Programa de Pós-Graduação em História das Populações Amazônicas

Possui graduação - Licenciatura em Historia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), licenciatura em Pedagogia pela Faculdade São Marcos. Atualmente é professor do Colégio Marista Palmas, cursa pós-graduação em Docência, com ênfase na educação básica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG). Possui experiência nas áreas de História, Ética e Urbanidade e Educação Patrimonial.

Luiz Gustavo Martins da Silva, Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Ouro Preto

Historiador, sob o registro profissional 0000191/MG. Mestre e licenciado em História pela Universidade Federal de Ouro Preto. Doutorando na área pela mesma instituição. Pesquisador discente do Núcleo de Pesquisas CNPq Impérios e Lugares no Brasil (ILB-UFOP). Professor pesquisador do Grupo de Pesquisa CNPq em Mídias, Tecnologias e História (MITECHIS-UFT). Sócio da Sociedade Brasileira de Estudos do Oitocentos (SEO), da Associação Nacional de História (ANPUH-TO) e da Associação Brasileira de Humanidades Digitais (ABHD). Membro da Equipe Editorial da revista Convergências: estudos em Humanidades Digitais (CONEHD). Possui experiência na área de História do Brasil imperial, História contemporânea, História política, Paleografia, Ensino de História e Aprendizagem Histórica, com ênfase nos temas do exílio político e migrações, liberalismo, contrarrevolução, miguelismo, tecnologias digitais de informação e comunicação. Autor do livro "Entre penas e impressos: a experiência política de exilados liberais na Europa e no Brasil (1826-1837)". E-mail: luiz.martins@aluno.ufop.edu.br; Website Blog: https://e-migracaopolitica.com; Instagram: @exiliomigracaopolitica

Vinicius Barbosa de Albernaz, Universidade da Beira Interior-UBI

Área de atuação: ciência política, gestão pública, políticas públicas, estudos sobre juventude

Published

2023-05-02

How to Cite

Albernaz, F. B. de, Martins da Silva, L. G., & Albernaz, V. B. de. (2023). Minecraft Game: a sociocultural and digital approach. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(01), 91–109. https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.92