Curricular organization as technical artifact

an understanding since Critical Theory of Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i4.956

Keywords:

Critical Theory, Curriculum, Education, Philosophy of Technology, Technology

Abstract

This study analyses the theme of curricular organization since the Critical Theory of Technology. It presents the main curricular theory approaches; discusses the Philosophy of Technology of Andrew Feenberg; and understands the curricular organizations in technology universe. It results in a reflection in Pedagogy field, taking technology as social phenomenon. It compares curricular organizations to technical artifacts and demonstrates that analogy as relevant. Times in school nowadays avoid the stuck in quotidian practices to discuss its big guide: the curriculum. It is imposed proposal coherent with the neoliberal project. Without an alternative temporality it is difficult to advance for an emancipatory school.

Author Biographies

Ari Fernando Maia, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Curso de Formação de Psicólogo pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), graduação em Curso de Licenciatura Em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), mestrado em Psicologia (Psicologia Social) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é Professor Assistente Doutor do Departamento de Psicologia da Unesp Bauru e orientador no Programa de Pós Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da Unesp de Araraquara. Membro do Observatório de Educação em Direitos Humanos da Unesp e coeditor da Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Teoria Crítica da Sociedade, atuando principalmente nos seguintes temas: indústria cultural, aceleração, teoria crítica, história da psicologia e educação

Luiz Henrique Sampaio Junior, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutorando em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras (FCL/Ar) - UNESP - Campus Araraquara (Atual). Mestre em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras (FCL/Ar) - UNESP - Campus Araraquara (2020). Especialista em Teorias e Técnicas Psicanalíticas pelo Instituto de Estudos Psicanalíticos de Ribeirão Preto, vinculado à Faculdade de Tecnologia, Ciências e Educação - Pirassununga-SP (2014). Especialista em Educação especial: deficiência intelectual pela Faculdade de Educação "São Luís" - Jaboticabal-SP (2010). Graduado em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus Bauru (2009).

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Published

2024-04-29

How to Cite

Maia, A. F., & Sampaio Junior, L. H. (2024). Curricular organization as technical artifact: an understanding since Critical Theory of Technology. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(04), 83–103. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i4.956