REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA SOBRE GAMES COMERCIAIS COMO RECURSO DIDÁTICO NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i5.1395

Keywords:

Ensino Fundamental, Jogos Digitais, Games Comerciais, Tecnologia na Educação, Estratégias Pedagógicas

Abstract

The article at hand has as its research object the commercial games and their use in educational contexts among children and adolescents of the final years of elementary school. Based on the reflections brought by Alves (2008), Gee (2003, 2013), Mattar (2010) and Portnow (2008), we consider that games can be used as a pedagogical strategy at this stage of school education, and are even mentioned in the text from the National Curricular Common Base (BNCC, 2018), a document prepared by the Ministry of Culture that regulates Basic Education in Brazil. As a research methodology, the Systematic Literature Review, from the perspective of Sampaio and Mancini (2007) was adopted, which aims to present a synthesis of recent production on the subject. After a survey carried out on the Google Scholar platform, eight works were selected and read in full, each one being analyzed and subsequently meta-analyzed, categorizing them so that it was possible to obtain a view of what these researches point to. It is concluded that the benefits brought by games are not restricted to cognitive aspects such as attention, memory, abstract thinking and decision making, also generating impacts on behavioral aspects, development of motor skills and socialization.

Author Biographies

Marcelo de Oliveira Dias, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2005), Mestrado em Modelagem Computacional/área Matemática Aplicada, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2008) e Doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2012). É Pós doutor em Educação, especialidade em Didática da Matemática pelo Instituto de Educação (IE) da Universidade de Lisboa (UL) e em Educação pela Universidade Federal na Bahia (UFBA). Foi professor Adjunto da Universidade Federal Fluminense entre 2013 e 2021 e atuou como docente Permanente do Programa Stricto Sensu de Pós Graduação em Ensino (PPGEn/UFF/INFES) na Linha de Pesquisa: Práticas Pedagógicas e Formação de Professores no período de 2015 a 2021. Atualmente é docente do Departamento de Educação e Sociedade(DES) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) e docente permanente do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGEduCiMat)/UFRRJ, onde atuou na vice-coordenação (2022-2024). É líder do Grupo de Pesquisa Currículo e Tecnologias Digitais em Educação Matemática (CTDEM) e atuou como coordenador de área de um dos núcleos do PIBID/Matemática/IM (2022-2024). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: a Matemática na estrutura curricular, Educação Comparada, Desenvolvimento do pensamento Geométrico, Tecnologias Digitais e Formação de Professores.

Luciano Faria de Lima, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro(2023)

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Published

2024-08-26

How to Cite

Dias, M. de O., & Faria de Lima, L. (2024). REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA SOBRE GAMES COMERCIAIS COMO RECURSO DIDÁTICO NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(5), 269–284. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i5.1395