The intimate relationship between school and artificial intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i8.2209

Keywords:

School, Artificial intelligence, Education

Abstract

This article discusses the relationship between schools and Artificial Intelligence (AI), considering challenges such as students' excessive use, the misunderstanding of its risks and potential, and educators' lack of knowledge. Guided by the question — how can schools critically address the impacts of AI? — the study presents a theoretical analysis based on a literature review, focusing on recent works and authors associated with critical educational technology. Articles, books, and essays relevant to the educational field were selected, emphasizing critical perspectives on digital technologies. The conclusion highlights that AI’s presence in schools demands both pedagogical exploration and critical analysis, in order to promote ethical and reflective use aligned with civic education.

Author Biography

Lucas Bitencourt Fortes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui Mestrado em Educação pela Universidade Luterana do Brasil (2023); Pós-graduação Lato Sensu em Orientação Educacional pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2019); Pós-graduação Lato Sensu em MBA em Coaching pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2019); Pós-Graduação Lato Sensu em Sociologia e Ensino de Sociologia pelo Centro Universitário Claretiano (2019); Graduação em Artes Visuais pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2020); Graduação em História pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2018) e Graduação em Administração pela Universidade do Norte do Paraná (2017).

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Published

2025-09-11

How to Cite

Fortes, L. B. (2025). The intimate relationship between school and artificial intelligence . Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(8), 26–41. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i8.2209

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