Connected population

how the internet and online social networks have transformed election campaigns in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i8.2254

Keywords:

Campanha Eleitoral, Redes Sociais, Comunicação Política, Desinformação

Abstract

The Internet has significantly transformed political communication strategies, especially in election campaigns. Since the rise of social media, interaction between candidates and voters has become more dynamic, decentralized, and subject to new forms of influence. This article analyzes the evolution of Internet use in election campaigns in Brazil, with an emphasis on the impact of political participation in the digital environment. Based on a review of the literature, it discusses how digital platforms have increased the prominence of the electorate, while also favoring the segmentation of discourse. It argues that, although the Internet has the potential to democratize public debate, the expansion of election campaigns in this environment presents challenges. The results point to the need for communication strategies that reconcile the expansion of political participation with the fight against disinformation and the promotion of a more pluralistic and democratic digital public space.

Author Biography

Iana Oliveira da Silva Aguiar, UNIASSELVI

Psicóloga (CRP 03/16763) pela Universidade Salvador (UNIFACS). Mercadóloga, mestranda em Planejamento e gestão de processos comunicacionais (UNLP) formanda em Relações Públicas e Publicidade e Propaganda pela UNIASSELVI. Pós-graduada em Neuromarketing pelo Instituto Brasileiro de Neuromarketing e Neuroeconomia (IBN), pós-graduada em Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade de Tecnologia e Ciências (FTC). Atua na interseção entre comunicação, política e comportamento, com foco em planejamento estratégico, análise de dados e campanhas de conteúdo político e social no ambiente digital. Possui experiência em pesquisa e aplicação de técnicas comunicacionais. Desenvolve estudos e pesquisas sobre narrativas empáticas em campanhas digitais, conexões genuinas e impacto social da comunicação online.

References

AGUIAR, Iana Oliveira da Silva. FOOH: inovação publicitária e os desafios éticos e legais em campanhas com conteúdos políticos e sociais. Revista FT, [S. l.], v. 29, n. 143, fev. 2025. Disponível em: https://revistaft.com.br/fooh-inovacao-publicitaria-e-os-desafios-eticos-e-legais-em-campanhas-com-conteudos-politicos-e-sociais/. Acesso em: 20 mar. 2025.

BEER, P.; BEZERRA, A.; CAMARGO, J.; GOMES, F.; OLIMPIO, E.; OLIVERO, L.; TALDIVO, B. O viés das mídias sociais: verdade e angústia nas políticas de engajamento. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental. n. 27, jun, 2024.

BORGES, J.; NEVES, B. C. Por que as fake news têm espaço nas mídias sociais? : uma discussão à luz do comportamento infocomunicacional e do marketing digital. Informação e Sociedade, 30(2), 1-22. 2020 Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/211796. Acesso em: 09 fev. 2025.

BRAGA, Sérgio; CARLOMAGNO, Márcio. Eleições como de costume? Uma análise longitudinal das mudanças provocadas nas campanhas eleitorais brasileiras pelas tecnologias digitais (1998-2016). Revista Brasileira de Ciência Política, n. 26, p. 51-80, maio/ago. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/HShqCWG3ghZ7SrdPwPGMprq/. Acesso em: 24 jul. 2024.

BRASIL. Resolução nº 23457, de 15 de dezembro de 2015. Brasília, DF: Tribunal Superior Eleitoral, 2015

CARVALHO, Lucas. A Aplicação de Compliace digital como ferramenta de controle nas campanhas eleitorais na internet. 168 f. TCC (Doutorado) - Curso de Direito Político e Econômico, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2024. Disponível em: https://adelpha-api.mackenzie.br/server/api/core/bitstreams/89c9b4f5-a56a-4935-88c7-445c6a69750d/content. Acesso em: 22 jul. 2024.

FRATINI, Juliana. Campanhas Políticas nas Redes Sociais. São Paulo: Matrix Editora, 2020.

NEVES, Barbara Coelho. Inteligência Artificial, Campanhas Eleitorais e o Combate A Desinformação. Infohome. 2024. Disponível em: https://ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=1549. Acesso em: 10 fev. 2025.

PANKE, Luciana; TESSEROLI, Ricardo. Da comunicação política ao marketing eleitoral: reflexões sobre estratégias e ferramentas de campanha. Tríade, Sorocaba, SP, v. 9, n. 21, p. 94-122. 2021. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/triade/article/view/3981/4432. Acesso em: 25 fev. 2025.

ROSSI, Túlio. Feminilidade e suas imagens em mídias digitais: Questões para pensar gênero e visualidade no século XXI. Tempo Social, v. 29, n. 1, p. 215-240, abr. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/K6YDWkysX5FBBR9Q9rPXWJM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 jul. 2024.

Published

2025-09-11

How to Cite

Aguiar, I. O. da S. (2025). Connected population: how the internet and online social networks have transformed election campaigns in Brazil. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(8), 203–216. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i8.2254

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.