Use of Artificial Intelligence in Journalism

impacts, challenges, and opportunities in contemporary journalistic practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i8.2271

Keywords:

Impacts, Artificial intelligence, Journalism

Abstract

The current technological transformations, driven by Artificial Intelligence (AI), have impacted various fields, including journalism. This study investigates how AI is being applied in journalistic practice by analyzing scientific texts about its positive and negative effects. The methodology adopted combines quantitative and qualitative approaches, with the analysis of 20 documents collected from the Google Scholar and CAPES Journals Portal databases. The results reveal that the use of AI in journalism can accelerate content production and data interpretation but also raises concerns such as misinformation and the potential decline of the journalism profession. Negative impacts observed include the low quality of complex texts and the lack of information verification. On the other hand, rapid production and human quality in fact-checking highlight the importance of the journalist's role as a mediator of information. The results suggests the need for ethical regulations and transparency in the use of AI, while also emphasizing that, although technology offers opportunities, the goal of journalism remains the pursuit of facts. Therefore, further research is needed to fully understand the implications of AI in journalism, aiming to maximize its benefits and mitigate the associated risks.

Author Biographies

Jean Michel Galindo da Silva, UFRJ

Possui graduação em Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro(2019). Atualmente é PIBID da CEJA José Carlos Brandão Monteiro e Bolsista da Universidade Veiga de Almeida. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Biblioteconomia. 

Maria Irene da Fonseca e Sá, Universidade do Porto - Portugal

Possui graduação em Matemática Modalidade Informática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1977), mestrado em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1982), doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013) e pós-doutorado em Ciências da Comunicação e Informação pela Universidade do Porto (2015). Atualmente é professora da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Ciência da Computação e Ciência da Informação, com ênfase em Sistemas de Informação e Redes de Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: usabilidade, arquitetura de informação, sociedade da informação, websites, comunicação científica, bibliotecas digitais, informatização de bibliotecas, Lei de Acesso à Informação, gestão de processos, globalização, migração e literatura de José Saramago. 

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Published

2025-09-11

How to Cite

Silva, J. M. G. da, & Sá, M. I. da F. e. (2025). Use of Artificial Intelligence in Journalism: impacts, challenges, and opportunities in contemporary journalistic practice. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(8), 73–96. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i8.2271

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