Father Time in New Times

the figure of saturn from baroque to pop culture

Authors

DOI:

10.59616/cehd.v3i9.2745

Keywords:

Mythology, Pop Culture, Father Time, Education, Saturn

Abstract

This article bases itself on Panofsky and Barba to provide an overview that explores the mythological roots of the Titan Saturn and his transformation into Father Time in Baroque paintings. It then explores how representations of the Titan in Pop Culture add new elements to the character or inherit Baroque characteristics. Finally, supported by Hardwick's reception studies of antiquity, it seeks to highlight how the reinterpretation of ancient symbols occurs in various cultures over the centuries, generating a potency for education. This potential is based on Paulo Freire, by recognizing the student who consumes Pop Culture as owner of his own knowledge, and the interaction with films and games as aligned with the triangular approach of Ana Mae Barbosa.

Author Biography

Lucas Cavalcante de Barros, Faculdade de Letras da Universidade do Porto

Graduado em Artes Visuais (Bacharel e Licenciatura) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); mestrando em História da Arte, Patrimônio e Cultura Visual pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto (FLUP). Possui experiência na área cultural como artista, ator e dublador; também possui experiência como host e redator de podcast através de projetos de extensão acadêmica sobre acessibilidade na educação. Arte educador com pesquisa em como utilizar a cultura pop como fonte educacional artístca, histórica e social. Pesquisa de mestrado focada na utilização de figuras monstruosas em variadas mídias como metáforas para representatividade de comunidades marginalizadas.

References

BARBA, M. Á. E. Arte y Mito: Manual de Iconografía Clásica. Sílex® ediciones S.L., 2008.

BARBOSA, A. M. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte. 1998.

BARBOSA, A. M. Arte-educação no Brasil. Perspectiva, 7° edição. 2019.

BARROS, L. C. A tradição e o Pop: um diálogo necessário para a Educação Artística. Revista Desvio /Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. v.9, p.82 - 94, 2024. Disponível em: https://revistadesvio.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2024/12/V%20PEGA.pdf. Acesso em: 20 nov. 2025.

BARTHES, R. Mitologias. Editora Bertrand Brasil Ltda. 2009.

BAUER, H. et al. Barroco. Taschen. 2005.

BULFINCH, T. O Livro da Mitologia. Martin Claret, 1° edição. 2014.

CAVENDISH, R. et al. Man, myth & magic : the illustrated encyclopedia of mythology, religion, and the unknown. Vol. 10. 1995.

CUMMING, R. Comentar a Arte. Civilização Editora. 2007.

ECO, U. Signo. Multitipo — Artes Gráficas, Lda. 1° edição, Lisboa. 1978.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo, Paz e Terra. 2004.

HARDWICK, L. Reception Studies. Cambridge University Press. 2003.

IACOMINI, L. L. Mito das amazonas, espaço das mulheres e os Estados Unidos: um olhar sobre a Antiguidade Clássica e a construção da Mulher-Maravilha por William Moulton Marston. Cult de Cultura: Revista interdisciplinar sobre arte sequencial, mídias e cultura pop, [S. l.], v. 4, n. 1, 2024. Disponível em: https://revistas.est.edu.br/cult/article/view/2174. Acesso em: 11 out. 2025.

LEITE, L. R. Saturnália – Tempo de Presentes. In: Intertextualidade e Pensamento Clássico. Anais da XXV Semana de Estudos Clássicos. Ana Thereza Basílio Vieira e Auto Lyra Teixeira (orgs.), Deptº de Letras Clássicas da Faculdade de Letras da UFRJ. Rio de Janeiro: Serviço de Publicações/FL-UFRJ. 2006. Disponível em: https://www.academia.edu/31967282/ANAIS_DA_SEMANA_DE_ESTUDOS_CL%C3%81SSICOS_Intertextualidade_e_Pensamento_Mito_de_Safo_e_outros_temas_cl%C3%A1ssicos_Cl%C3%A1ssico_13_a_16_de_setembro_de_2005. Acesso em: 20 nov. 2025.

MITCHELL, L. Em busca da antiguidade. In: BELTRÃO, C. et al. (Org.). A Busca do Antigo. Rio de Janeiro: Nau, 2011.

RACKHAM, H. De natura deorum; Academica. Harvard University Press. 1933.

PANOFSKY, E. Studies in Iconology Humanistic: Themes in the Art of the Renaissance. Icon Editions. 1972.

PANOFSKY, E. Significado nas Artes Visuais. 3° Edição. Editora Perspectiva. 1991.

SCHROEDER, S. C. N. A arte como linguagem: um olhar sobre as práticas na educação infantil. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 30, n. 58, p. 77-85, jan. 2012. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/9. Acesso em: 17 jun. 2025.

SOARES, T. Abordagens Teóricas para Estudos Sobre Cultura Pop. Logos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 24, 2014. DOI: 10.12957/logos.2014.14155. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/logos/article/view/14155. Acesso em: 2 jul. 2025.

VARGAS, G. M. O DIVINO E O HUMANO NA COSMOGONIA DE PERCY JACKSON E O LADRÃO DE RAIOS. Humanidades em Revista, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 103–124, 2025. Disponível em: https://seer.unirio.br/hr/article/view/13825. Acesso em: 11 out. 2025.

Published

2025-12-20

Métricas


Visualizações do artigo: 2     pdf (Português (Brasil)) downloads: 1

How to Cite

BARROS, Lucas Cavalcante de. Father Time in New Times: the figure of saturn from baroque to pop culture. Convergências: estudos em Humanidades Digitais, [S. l.], v. 3, n. 9, p. 1–32, 2025. DOI: 10.59616/cehd.v3i9.2745. Disponível em: https://periodicos.ifg.edu.br/cehd/article/view/2745. Acesso em: 21 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.