Remote interpreting of portuguese-Brasilian Sign Language (Libras) in the Letras-Libras department of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ): a case study in times of the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i4.941Keywords:
Brazilian Sign Language Interpreter, Covid-19, deaf educationAbstract
Abstract: In this paper we seek to understand the use of online platforms from the perspective of this research collaborators during the Covid-19 pandemic, 2020 and 2021. We present the educational modalities used in undergraduate Brazilian Sign Language courses at the Federal University of Rio de Janeiro, where we contrast the work of the sign language interpreter in remote and in-person formats. The work was based on data constructed through the focus group and on readings of Gondin (2005) and Gatti (2002). Data analysis and categorization were inspired by Bardin (1977). In the conclusions, based on the responses collected in the focus group, it was possible to observe that technology was present at all times during remote work, leaving its marks on users.
References
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, p. 637-651, set./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/BdSdmX3TsKKF3Q3X8Xf3SZw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28/11/2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução para o português de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Livraria Martins Fontes. São Paulo: Edição 70, 1977. Disponível em: https://ia802902.us.archive.org/8/items/bardin-laurence-analise-de-conteudo/bardin-laurence-analise-de-conteudo.pdf. Acesso em: 15/06/2023.
CUPANI, Alberto. Filosofia da tecnologia: um convite. cap. 4 e 5. 3ª ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/187613/Filosofia%20da%20Tecnologia%20um%20convite%20e-book.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 05/02/2023.
DESLANDES, Suely Ferreira, & GOMES, Romeu, & MINAYO, Maria Cecília de Souza (organizadora). Pesquisa social : teoria, método e criatividade. 26. ed. — Petrópolis, RJ : Vozes, 2007. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf. Acesso em: 15/06/2023.
DUARTE, José B. Estudos de caso em educação: Investigação em profundidade com recursos reduzidos e outro modo de generalização. Revista Lusófona de Educação, núm. 11, p. 113-132. Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Lisboa, 2008. Disponível em: Acesso em: 22/07/2020
GATTI, Bernadete Angelina. Grupo Focal na Pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Série Pesquisa em Educação. Brasília- DF, v. 10, p. 7-41, 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2165790/mod_resource/content/1/GATTI%2C%20Bernadete.%20Grupo%20focal%20na%20pesquisa%20em...%20Cap.%20I%20e%20II.pdf . Acesso em: 30/04/2022
GONDIM, Sônia Maria Guedes. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Secção Teórico/Metodológica. Revista Paidéia. Ribeirão Preto, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/8zzDgMmCBnBJxNvfk7qKQRF/?lang=pt. Acesso em: 07/06/2022.
LODI, A.C.B.; PELUSO, L. Reflexões acerca da presença de intérpretes de língua de sinais nos anos iniciais de escolarização. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso 13 (3) • Sep-Dec. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/gFJjwgZwKsRLtT9Bnj5wmRp/?lang=pt Acesso em: 20/08/2023.
QUADROS, R. M. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed. 1997.
SÁ, A. L. de., & NARCISO, A. L. do C., & NARCISO, L. do C. Ensino remoto em tempos de pandemia: os desafios enfrentados pelos professores. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, [S. l.], v. 9, n. 1, 2021. Disponível em: https://ciltec.anais.nasnuv.com.br/index.php/CILTecOnline/article/view/844/172. Acesso em: 12/07/2023.
SELWYN, N. Education an Tecnology: key issues and debates. Edição para Kindle. p. 1-47. Londres: Bloomsbury, 2011. Traduzido para o português por Dra. Giselle Martins dos Santos Ferreira (PPGE/UNESA), Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2016/12/neil_selwyn_keyquestions_cap1_trad_pt_final1.pdf. Acesso em: 27/02/2023.
SELWYN, N. Um panorama dos estudos críticos em educação e tecnologias digitais In: Diálogos Sobre A Tecnologia Educacional: Educação Linguística, Mobilidade e Práticas Translingues. Campinas: Pontes, 2017. Traduzido para o português por: Cíntia Regina Lacerda Rabello (UFF), Cláudia Hilsdorf Rocha (Unicamp), Joel Austin Windle (UFF), Michele Salles El Kadri (UEL). Disponível em: https://osf.io/preprints/socarxiv/5pu3x/download. Acesso em: 20/06/2022