Virtual guidance: social and technological reflections in distance education contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.1998

Keywords:

Education, Digital technologies, On distance education, Open University of Brazil, Educational policy

Abstract

This communication presents the experience of virtual teaching practice in a context of digital education through information and communication technologies (ICTs), with the aim of discussing theoretical and methodological, epistemological and political issues, in an expanded way in relation to Distance Education in Contemporary Brazil. We start from the report on the guidelines for Course Completion Papers (TCCs) written and defended to obtain the lato sensu specialization certificate in “Production and management of digital and educational media” offered by the State University of Amazonas, through the University Program Brazilian Open (UAB) between 2021 and 2022. The communication also includes analyzes of specific notices from different universities in partnership with the UAB system. In this sense, the work identifies how the different role assignments (training teacher, content teacher, TCC guiding teacher, course coordinator, face-to-face tutor and distance tutor) have been shaping distance learning in Brazilian higher education. It is possible to observe the hypothesis that there are significant changes in the notices established by the legislation in force a few years ago, which have a direct impact on the way EaD has worked, establishing political and epistemological parameters for the modality in Brazil today.

Author Biography

Armando Manoel Neto, UFSCar

Doutorando em Sociologia pelo Programa de Pós Graduação em Sociologia e Mestre em educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação, ambos pela Universidade Federal de São Carlos. Especialista em Ensino de Sociologia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul CPNV/UFMS. Cientista social (bacharel e licenciatura) pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo - FFLCH/USP. Técnico em Produção de Áudio e Vídeo pela Escola Técnica Estadual Jornalista Roberto Marinho - ETEC/JRM. Professor do ensino médio e técnico do SENAC São Carlos, área ciências humanas na especialidade sociologia desde 2020. Criador, editor e curador de material didático e paradidático para diversas empresas como SENAC, e Ânima Educacional. Ministra regularmente cursos livres e experiências nos campos da educação, cinema, fotografia e audiovisual; produção cultural, antropologia e sociologia das imagens. Conta com trabalhos artísticos e acadêmicos apresentados e/ou exibidos pelo Brasil e também México, Portugal e Reino Unido. Atua como parecerista de projetos culturais na categoria audiovisual/cinema desde 2023.

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Published

2024-12-01

How to Cite

Manoel Neto, A. (2024). Virtual guidance: social and technological reflections in distance education contexts . Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(6), 280–298. https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.1998