Mukanda Tiodora:
The black voice in confrontation with the myth of harmony
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i9.2432Keywords:
History of the Present Time, . Graphic Novel, Black Resistance, Marcelo D’Salete, Imperial Brazilian HistoryAbstract
This article examines how Mukanda Tiodora, by Marcelo D’Salete, functions as both a graphic narrative and a form of historical knowledge production. Based on master's research, it analyzes how fictional and documentary elements build representations of Black experiences in Imperial Brazil, especially in São Paulo. The work evokes resistance and ancestry while challenging historical silences and official iconographies. The study highlights how framing, contrast, visual rhythm, and silence reconstruct Black subjectivities and create an insurgent memory of slavery. I argue that the narrative reopens the past as a field of dispute in the present and affirms art as a tool of historical critique, identity assertion, and anti-racist resistance.
References
AZEVEDO. Militão Augusto de. Fotografia da Igreja São Francisco e Faculdade de Direito. Fonte: Azevedo/Acervo Instituto Moreira Salles Disponível em: https://pt.m.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Academia_de_Direito_e_Convento_de_S%C3%A3o_Francisco,_SP,_1862.jpg Acesso em: 30 jun. 2025.
RODRIGUES, José Wasth. Cartão Postal da Igreja São Francisco e Faculdade de Direito. Disponível em: https://ieccmemorias.wordpress.com/wp-content/uploads/2021/07/03-igr-s.francisco-e-faculdade-de-direito-sec-18.jpg. Acesso em: 30 jun. 2025.
BARROS, José D'Assunção. HQ-História: As relações da HQ como agente histórico, meio de representação da História e objeto histórico. Antíteses, Londrina, v.16, n. 31, p.397-427, Jan-jun. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1984-3356.2023v16n31p397-427. Acesso em: 30 out. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 30 out. 2025.
BRASIL Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira". Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso em: 30 out. 2025.
BRASIL Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC versão final. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 30 out. 2025.
BRASIL Parâmetros Nacionais Curriculares (PCNs). Introdução. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/33038 Acesso em: 30 out. 2025.
CERRI, Luis Fernando. Ensino de História e consciência histórica. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2011.
CHICO, Márcia Tavares. Uma proposta de metodologia para a análise de histórias em quadrinhos. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, n. 43, p. 121-131. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v15.n43.3304 Acesso em: 30 out. 2025.
Coleção das leis do Império do Brasil, Tipografia Nacional, 1869, p. 129-30. Disponível em https://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/legislacao/colecao-anual-de-leis/copy_of_colecao6.html Acesso em: 27 jun. 2025.
DIAS, Maria Odila Leite da Silva. Nas Fímbrias da Escravidão Urbana: negras de tabuleiro e de ganho. Estudos Econômicos. n.15(nº especial): 1985. p.89-109. Disponível em: https://doi.org/10.11606/1980-535715n4mosd Acesso em: 30 out. 2025.
DIAS, Maria Odila Leite da Silva. Quotidiano e poder em São Paulo no século XIX. Editora Brasiliense. 1995.
FAUSTO, Boris. História do Brasil. 12ed. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2006.
FREITAS, Richardson Santos de; PAULA, Lorena Tavarez de. Do gibi a gibiteca: origem e gênese de significados historicamente situados. Biblionline, João Pessoa, v. 19, n. 1, p. 3-19, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2023v19n1.64771 https://doi.org/10.11606/1980-535715n4mosd Acesso em: 30 out. 2025.
GOMES, Ivan Lima. Imaginando uma outra história da resistência negra: entrevista com Marcelo D’Salete. 118 ArtCultura Uberlândia, v. 21, n. 39, p. 117-124, jul.-dez. 2019 Disponível em: https://doi.org/10.14393/artc-v21-n39-2019-52030 Acesso em: 30 out. 2025.
HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiência do tempo. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2013.
MUDROVCIC, María Inés. The politics of time, the politics of history: who are my contemporaries? Rethinking History, v. 23, n. 4, p. 456–473, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13642529.2019.1677295 Acesso em: 30 out. 2025.
PANOFSKY, Erwin. Significado nas Artes Visuais. São Paulo: Perspectiva, 1996.
SILVA, Fabiana Carneiro da. Luíza Mahin e Luiz Gama: Escravidão e (auto)ficção numa correspondência interceptada. Veredas: Revista da Associação Internacional de Lusitanistas, n. 28, p. 123-143, jul./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.24261/2183-816x1028 Acesso em: 30 out. 2025.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
Fonte
D’SALETE, Marcelo. Mukanda Tiodora. São Paulo: Veneta, 2022.
PC 1492. Arquivo Público do Estado de São Paulo (APESP). A Justiça versus Claro e Pedro, escravos do cônego Fidélis Alves Sigmaringa de Morais. Processo criminal 1.492, de 1868-1872.