History and emerging pedagogies of horror punk
cultural analysis of songs by Misfits and Zumbis do Espaço
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i03.257Keywords:
Music, Horror Punk, Cultural Pedagogy, Cultural StudiesAbstract
The article focuses on the history and pedagogies of the musical genre Horror Punk. The objective is to examine the history of the genre, identify its characteristics, analyze the music of representative bands of the genre and, finally, highlight the emerging pedagogies. For this, we start from the field of Cultural Studies, using the methodologies of cultural analysis and discourse analysis. In general, music is understood as a cultural pedagogy, from which it is possible to understand and problematize the world, as well as the production of subjectivities. When thinking about the Horror Punk genre, and specifically about the songs analyzed, one can see its potential to reflect on the culture in which it emerges, problematizing and subverting it, as well as questioning the limits imposed.
Keywords: Music. Horror Punk. Cultural Pedagogy. Cultural Studies.
References
AMARAL, A. Rock e imaginário tecnológico – as relações imagético-sonoras na contemporaneidade. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação. Publicado em: 2003. Disponível em: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/amaral-adriana-rock-imaginario.pdf>. Acesso em: 16 de abril de 2023.
ANTONIO, L. O que é Horror Punk?. Publicado em: 29 de outubro de 2021. Downstage. Disponível em: <https://downstage.com.br/especiais/o-que-e-horror-punk/>. Acesso em: 02 de julho de 2023.
BIVAR, A. O Que é Punk. São Paulo: Brasiliense, 1988.
BRIGHTMAN, E. For Scary Kids Only: A Brief History of Horror Punk. Daily Collegian. Publicado em: 31 de outubro de 2013. Disponível em: <https://dailycollegian.com/2013/10/for-scary-kids-only-a-brief-history-of-horror-punk/>. Acesso em: 02 de julho de 2023.
CAMOZZATO, V. C. Da pedagogia às pedagogias – Formas, ênfases e transformações. Tese (doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
CARROLL, N. Filosofia do horror ou paradoxos do coração. Campinas: Papirus, 1999.
COHEN, J. J. A Cultura dos Monstros: sete teses. P. 21-60. In: SILVA, T. T. da (Org.). Pedagogia dos Monstros – os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
CORREIA, I. O impacto do ícone do terror Zé do Caixão na música. Combate Rock. Publicado em: 22 de fevereiro de 2020. Disponível em: <https://combaterock.blogosfera.uol.com.br/2020/02/22/o-impacto-do-icone-do-terror-ze-do-caixao-na-musica/>. Acesso em: 01 de julho de 2023.
DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.
DU GAY, P., et Al. Doing Cultural Studies: The story of the Sony Walkman. London: Sage, 1997.
FIGUERÔA, A. Adeus a Kenneth Anger, pioneiro do cinema de vanguarda nos EUA, aos 96 anos. O Grito! Publicado em: 25 de maio de 2023. Disponível em: <https://revistaogrito.com/adeus-a-kenneth-anger/>. Acesso em: 02 de julho de 2023.
FRIEDLANDER, P. Rock and Roll: Uma História Social. 4º ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
GALLO, I. C. Punk: Cultura e Arte. Varia História, Belo Horizonte, vol. 24, nº 40: p.747-770, jul/dez 2008
GALLO, I. C. Por uma historiografia do punk. P. 283-314. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História. nº 41, dezembro de 2010.
GIROUX, H. A. Praticando Estudos Culturais nas faculdades de educação. P. 83-100. In: SILVA, T. T. da (org.). Alienígenas na Sala de Aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 11ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2013.
GREEN, S. Horror Punk Bands – What Is Horror Punk? Music GateWay. Publicado em: 23 de maio de 2023. Disponível em: <https://www.musicgateway.com/blog/spotify/what-is-horror-punk>. Acesso em: 02 de julho de 2023.
HOLLAND, C. A Brief History of Horror Punk - Anarchy in the World. Youtube. Publicado em: 16 de outubro de 2019. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=VnJf5AputfA>. Acesso: 02 de julho de 2023.
MEDEIROS, L. A. de. Representações de um Sertão Sangrento. Trabalho de conclusão de curso. (Graduação em História - Bacharelado). Departamento de História do CERES - Campus Caicó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2017.
NELSON, C.; TREICHLER, P.; GROSSBERG, L. Estudos Culturais: uma introdução. P. 7-38. In: SILVA, T. T. da (org.). Alienígenas na Sala de Aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 11ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2013.
PEREIRA, T. L. H. Horror Punk: um passeio pelo gênero. Whiplash. Publicado em: 26 de junho de 2015. Disponível em: <https://whiplash.net/materias/biografias/225792-misfits.html>. Acesso em: 02 de julho de 2023.
PINTO NETO, M. Itinerários Errantes do Rock: Dos Beatles ao Radiohead. P. 95-148. In: LINCK, J. A. G. et al. Criminologia Cultural e Rock: Criminologias: discursos para a Academia. Rio de Janeiro: Editora Lumen Juris, 2011.
REYNOLDS, S. Pós-punk: a revolução que não acabou. Traduzido por: Bruno Cava. Publicado em: 08 de janeiro de 2017. Disponível em: <https://uninomade.net/tenda/a-revolucao-interrompida/>. Acesso em: 02 de julho de 2023.
SOARES, J. P. Nas sombras, às Margens: o reprimido e o outro no cinema brasileiro de horror contemporâneo, de Jéssica Patrícia Soares. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Porto Alegre, 2021.
VIEIRA, T. de J. Uma outra historiografia do Punk. Revista História em Reflexão: Vol. 5 n.10 – UFGD - Dourados jul/dez, 2011.
WILLIAMS, R. La larga revolución. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.