The discontinuity of the black and queer superheroine

A socio-political analysis of the Naomi series (2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2698

Keywords:

Superhero, Naomi, DC Comics, Blackness, Woke Capitalism

Abstract

This research questions the lack of continuity in the series Naomi (2022). The series featuring the black, bisexual DC Comics superheroine was canceled after just one season of ten episodes. To do this, we are going to use Motta's (2013) Critical Narrative Analysis methodology, so we list certain narrative elements and bring them together with counter-hegemonic theories. We highlight the relevance of authors such as Grada Kilomba (2019) and Preciado (2023). We then applied Gil's (2002) exploratory study, starting with news related to the DC Comics television universe. In this way, we observed certain complexities and highlighted the relevance of projecting a black and queer superheroine.

Author Biography

Ellen Alves Lima, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda e mestre pelo programa de pós-graduação da UERJ. Membra do grupo de pesquisa "POPMID: Reflexões sobre Gêneros e Tendências em Produções Midiáticas" coordenado pelo prof. Dr. Yuri Garcia. Membra do laboratório Labim coordenado pelo prof. Dr. Erick Felinto. Membra do laboratório Lunar coordenado pelo prof. Dr. Andriolli Costa. Graduada no curso de Cinema da Universidade Estácio de Sá (UNESA) Campus Tom Jobim - Barra, tem experiência na área de administração e gestão para produção audiovisual. Realiza pesquisas sobre representatividade e diversidade nas transposições cinematográficas de histórias em quadrinhos. 

References

ADORNO, Theodor W; Horkheimer, Max. DIALÉTICA DO ESCLARECIMENTO; Fragmentos Filosóficos. A Indústria Cultural: O Esclarecimento Como Mistificação das Massas. São Paulo: Unesp (2020).

BUTLER, Judith. Atos performáticos de gênero e a formação dos gêneros: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

GEORG SZALAI. Hollywood Reporter. Estados Unidos: Penske Media Corporation, 2024. Disponível em: https://www.hollywoodreporter.com/business/business-news/donald-trump-wbd-ceo-deals-positive-impact-1236055707/. Acesso em: 7 jul. 2025.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GUILHERME JACOBS. Chippu. Brasil: Omelete Company, 2025. Disponível em: https://www.chippu.com.br/noticias/max-remove-series-hbo-the-last-of-us-por-que. Acesso em: 7 jul. 2025.

GOMES, Laurentino. Escravidão: do primeiro leilão de cativos em Portugal à morte de Zumbidos Palmares, volume 1. Rio de Janeiro: Globo Filmes, 2019.

HALL, Stuart. Da Diáspora Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

HARAWAY. Donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

HOOKS, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de Racismo Cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MACIEL, Luiz Carlos. O poder do clímax: fundamentos do roteiro de cinema e TV. São Paulo: Giostri, 2017.

MALONE, Alicia. Backwards & in heels. United States of America: Mango Publishing Group, 2018.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1, 2018.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1, 2018.

MCMANUS, Matthew. The Rise of Post-Modern Conservatism: Neoliberalism, Post-Modern Culture, and Reactionary Politcs. Switzerland: Palgrave macmillan, 2020.

MOREIRA, Adilson. Racismo Recreativo. São Paulo: Pólen, 2019.

NASCIMENTO, Beatriz. A mulher negra no mercado de trabalho. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Pensamento feminista brasileiro formação e contexto. São Paulo: Bazar do tempo, 2019.

PRECIADO, Paul B. Eu Sou o Monstro que Vos Fala. São Paulo: Zahar, 2022.

PRECIADO, Paul B. Dysphoria mundi: O som do mundo desmoronando. São Paulo: Zahar, 2023.

RHODES, Carl. WOKE CAPITALISM: How Corporate Morality Is Sabotaging Democracy. Great Britain: Bristol University Press, 2022.

SODRÉ, Muniz. Por um conceito de minoria. In: PAIVA, R.; BARBALHO, A. (Orgs.). Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005. p. 11-14.

STEPHEN BARKER. ScreenRant. Estados Unidos: Valnet Publishing Group, 2022. Disponível em: https://screenrant.com/warner-bros-movies-tv-shows-ceo-david-zaslav-canceled/. Acesso em: 7 jul. 2025.

TRAVIA, Julia. Uma cinema negra: limitações ou rupturas hegemônicas. In: MARTINS, Renata (org.). Empoderadas narrativas incontidas de mulheres negras. São Paulo: Oralituras, Spcine, Mahin Produções, 2021.

TUCHERMAN, Ieda. Breve História do Corpo e de seus Monstros. Rio de Janeiro: Vega, 2012.

Published

2025-11-21

How to Cite

Lima, E. A. (2025). The discontinuity of the black and queer superheroine: A socio-political analysis of the Naomi series (2022) . Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(9), 72–86. https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2698

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.