CURTE, COMPARTILHA E SALVA – USO DO INSTAGRAM PARA PRODUÇÃO DE CONTEÚDO EM SALA DE AULA
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i03.323Keywords:
Ensino de História, Educação Básica, Redes sociais, InstagramAbstract
Abstract: The use of social midia by students is notorious and has become a constant issue in Education. If on the one hand there is a negative bias, with competition in carrying out pedagogical activities and mental health and safety issues, there are promising points. Access to information through profiles of museums, cultural institutions and teachers producing quality content is a reality. Thus, there is not a dichotomous question, but the reflection of how social networks can be used in the educational context. In this teaching experience report, examples of the use of Instagram in teaching history and in the dissemination of the pedagogical work carried out are presented. The activities comprise the period between 2020 and 2023, in addition to projecting future actions in Elementary Education.
References
BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: Fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.
BLOCH, M. Apologia da História ou O Ofício de Historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BOURDIEU, P. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.
BRENAN, A. Throwback Thursday. Know your meme. EUA, 30 maio 2013. Disponível em: https://knowyourmeme.com/memes/throwback-thursday#photos. Acesso em: 30 jul. 2023.
CAMPINAS. Secretaria Municipal de Educação. Diretrizes Curriculares de EJA. Campinas: SME, 2013
CAMPINAS. Diretrizes Curriculares da Educação Básica para o Ensino Fundamental – Anos Finais: um processo contínuo de reflexão e ação. Campina. Prefeitura Municipal de Campinas, Campinas, 2014.
CAMPINAS. Quadros de Suporte Pedagógico para as Diretrizes Curriculares do Ensino Fundamental Anos Finais: subsídios à prática educativa. Campinas. Prefeitura Municipal de Campinas, Secretaria Municipal de Educação, Departamento Pedagógico/Assessoria de Currículo e Pesquisa Educacional, Campinas, SP, 2013.
CAMPINAS. Portaria Secretaria Municipal de Educação nº69, de 31 de outubro de 2018 - Regimento Escolar Comum das Unidades Educacionais da Rede Municipal de Ensino de Campinas. Diário Oficial do Município de Campinas, Prefeitura Municipal de Campinas, Campinas, SP, 1 nov. 2018. Disponível em: https://www.campinas.sp.gov.br/uploads/pdf/853383742.pdf. Acesso em: 29 out. 2023.
CAMPINAS. Projeto Pedagógico EMEF/EJA Professor André Tosello – 2023. Prefeitura Municipal de Campinas, Secretaria Municipal de Educação, Campinas, SP, 2023. Disponível em: https://pponlinesme.campinas.sp.gov.br/homologados/visualizacao-publica.php. Acesso em: 29 out. 2023.
CARNEIRO, M. C. O que é Divulgação Científica? – Série: Minha dissertação em DC. Mindflow – Divulgando a divulgação científica (Blogs UNICAMP). Campinas, 21 jan. 2020. Disponível em: https://www.blogs.unicamp.br/mindflow/oqueedivulgacaocientifica/. Acesso em: 29 out. 2023.
CARR, E. H. O que é História? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
CERRI, L. F. Ensino de História e consciência histórica: implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: FGV, 2021.
CÁSSIO, F. (org.). Educação contra a barbárie – por escolas democráticas contra a barbárie. São Paulo: Boitempo, 2019.
CÁSSIO, F.; CATELLI Jr, R.. (orgs.) Educação é a Base? 23 Educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019.
COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. Letramento digital. IN: FRADE, I. C. A. S.; VAL, M.G.C.; BREGUNSI, M.G.C. Glossário Ceale- Termos de alfabetização, leitura e escrita pata educadores. Faculdade de Educação da UFMG: Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/letramento-digital. Acesso em: 29 out. 2023.
DEMO, P. Avaliação qualitativa. Campinas, Autores Associados, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021b.
HOOKS, Bell. O feminino é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2020.
LARA, R. O que é “TBT”? Saiba significado da hashtag usada nas redes. Tilt Uol. Brasil, 25 ago. 2022. Disponível em: https://www.uol.com.br/tilt/noticias/redacao/2022/08/25/o-que-e-tbt-entenda-o-significado-da-hashtag-usada-nas-redes-sociais.htm?_uolabtestColumnist=abTest/blogsAndColumnsRecomendationA&&cmpid=copiaecola. Acesso em: 30 jul. 2023.
MARTINS, L. B. #TBT Por que postamos fotos antigas às quintas-feiras? Sua Vida - Revista Cláudia. São Paulo, 20 jan. 2020. Disponível em: https://claudia.abril.com.br/sua-vida/tbt-por-que-postamos-fotos-antigas-as-quintas-feiras. Acesso em: 30 jul. 2023.
MEC/UNESCO. Construção coletiva: contribuições à educação de jovens e adultos. Brasília: UNESCO, MEC, RAAAB, 2005.
MEIRELES, A. V. Algoritmos e autonomia: relações de poder e resistência no capitalismo de vigilância. Opinião Pública, v. 27, n. 1, p. 28–50, jan. 2021.
PACETE, L.G. Brasil é o terceiro maior consumidor de redes sociais em todo o mundo. Forbes, 9 mar. 2023 Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-tech/2023/03/brasil-e-o-terceiro-pais-que-mais-consome-redes-sociais-em-todo-o-mundo/. Acesso em: 29 out. 2023.
PINSKY, C. B. (org). Novos temas nas aulas de história. São Paulo: contexto, 2010.
PINSKY, C. B.; LUCA, T. R, (orgs). O historiador e suas fontes. São Paulo: contexto, 2020.
SCHMIDT, M. A.; URBAN, A. C.. Aprendizagem e formação da consciência histórica: possibilidades de pesquisa em Educação. Hist. Educar em Revista, [S.l.], v. 32, n. 60, p. p. 17-42, jun. 2016. ISSN 1984-0411. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/46052/28507. Acesso em: 8 set. 2022.
WACQUANT, L.. Que é gueto? Construindo um conceito sociológico. Revista de Sociologia e Política, n. 23, p. 155–164, nov. 2004
ZENHA, L. Redes sociais online: o que são as redes sociais e como se organizam? Caderno de Educação (UEMG), Belo Horizonte, ano 20, n. 49 v.1,, pp. 19-42, 2018. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/cadernodeeducacao/article/view/2809. Acesso em: 30 jul. 2023.