Sobre História (Pública) on instagram: experiences and potentialities of the meme for the scientific communication and historic knowledge making
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.2011Keywords:
Popular History, Public History, Internet Memes, Digital MediaAbstract
The importance of scientific dissemination for history, and its relationship with digital technologies is indisputable. In this context, it is imperative to consider novel approaches to disseminating historical knowledge in digital environments, particularly as a counterpoint to the prevalent denialism and revisionism. Memes have emerged as a medium capable of achieving these objectives. By incorporating historical themes and content into memes – often using humor – it is possible to foster the development of critical thinking and stimulate discourse on historical topics within digital communities, with the aim of bridging the gap between academic knowledge and the general public. Consequently, this study aims to present preliminary experiences from the extension project titled “Sobre História (Pública)”, which is affiliated with the History Teaching Laboratory (LEH/UFPEL) and the Clio HD Portal.
References
ABREU, C. B de. Também com memes se ensina e se aprende história: uma proposta didático-histórica para o Ensino Fundamental II. 2020. 186f. Dissertação (Mestrado Profissional em Rede Nacional PROFHISTORIA) – Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2020.
ALBIERI, S.. História pública e consciência histórica. In: ALMEIDA, J. R. de; ROVAI, M. G. de O. (Org.). Introdução à história pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011. p. 19-28.
ALMEIDA, J. R. de; ROVAI, M. G. de O. (Org). Introdução à História Pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011.
ANDRADE, D. E. Redes sociais digitais: um novo horizonte de pesquisas para a História do tempo presente. In: BARROS, J. D. (org.). História Digital: a historiografia diante dos recursos de um novo tempo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022, p.179-227.
BLACKMORE, S. J. The Meme Machine. Oxford: Oxford University Press, 1999.
BÖRZSEI, L. K. Em vez disso faz um meme: uma história concisa dos memes de internet. In: CHAGAS, V. (org.). A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital. Salvador: EdUFBA, 2020. p. 509-540.
BUONO, A. Seu tesouro são penas de pássaro: arte plumária tupinambá e a imagem da América. Figura: Studies on the Classical Tradition, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 13–29, 2019. Disponível em: <https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/figura/article/view/9950>. Acesso em: 15 jul. de 2024.
CADENA, S. Entre a História Pública e a História Escolar: as redes sociais e aprendizagem histórica. In: Anais do XXIX Simpósio Nacional de História - contra os preconceitos: história e democracia, 2017, Brasília. Anais… São Paulo: ANPUH-SP, 2017. p. 01-16.
CHAGAS, V. Da memética aos memes de internet: uma revisão da literatura. BIB, São Paulo, n. 95, 2021. Disponível em: <https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/article/view/119>. Acesso em: 15 de jul. de 2024.
COELHO, N. Uso dos Memes como Recurso Didático no Ensino de História - Uma Análise de Experiência. In: XXXI Simpósio Nacional de História, 2021, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro 2021. Disponível em: <https://www.snh2021.anpuh.org/site/anais#N>. Acesso em: 15 de jul. de 2024.
COSTA, C. O retorno do manto tupinambá: diálogos para a construção de uma história da arte indígena. 2022. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História da Arte) - Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.
DAWKINS, R. O Gene Egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
DENNETT, D. C. A perigosa ideia de Darwin: a evolução e os significados da vida. Rio de Janeiro: ROCCO, 1998.
LUCCHESI, A. História Pública Digital: dois pitacos sobre outras histórias possíveis na Era Digital. Boletim do Tempo Presente, [S. l.], v. 11, n. 03, p. 36–43, 2022. Disponível em: <https://periodicos.ufs.br/tempopresente/article/view/17464>. Acesso em: 20 de jul. de 2024.
NOIRET, S. História pública digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 28-51, maio 2015. Disponível em: <https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3634>. Acesso em: 20 de jul. de 2024.
REIS, M. O que a COVID-19 tem a dizer aos historiadores? Uma breve reflexão sobre o presente e o futuro historiográfico. Trilhas da História, Três Lagoas, v. 10, n. 18, jan.-jul., 2020, p. 119-137
SANTHIAGO, R. História pública e autorreflexividade: da prescrição ao processo. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n. 23, p. 286 ‐ 309, jan./mar. 2018. Disponível em: <https://www.redalyc.org/journal/3381/338158035010/>. Acesso em: 20 de jul. de 2024.
SHIFMAN, L. Memes in digital culture. Cambridge: MIT Press, 2014.
SILVA, D. Os memes como suporte pedagógico no ensino de história. Periferia, v. 11, n. 1, p. 162-178, jan./abr. 2019. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/36408>. Acesso em: 15 de jul. de 2024.
SILVA, G. Arenga Tata Nhee Assojoba Tupinamabá. Tellus, Campo Grande, v. 21, n. 46, p. 323–339, 2022. Disponível em: <https://tellus.ucdb.br/tellus/article/view/816>. Acesso em: 15 jul. de 2024.