Characteristics of gamified instructional strategies that stimulate creativity in online learning

a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i9.2336

Keywords:

Creativity, Gamification, Online Learning, Instructional Design

Abstract

Education is undergoing significant changes in the face of advancing digital technologies, as well as the implementation of active educational methodologies capable of fostering creativity through playful experiences. In this sense, the main objective of this study was to investigate the main characteristics of gamified instructional strategies that stimulate creativity in the context of online learning. Focusing on nine game techniques related to the Octalysis framework, a systematic literature review was conducted according to the PRISMA method guidelines, covering empirical studies whose data were related to the main aspects of constructivist educational theory, Flow Theory, and Self-Determination Theory. Only seven of the nine game techniques were identified in the sample of selected studies. Of these, Instant Feedback and Real-Time Control were the most employed, in 28% and 21% of cases, respectively. Boosters and Evergreen Combos were less used, with only 3% occurrence each. Subsequently, ten principles for gamified instructional design were developed to maximize learner creativity. These principles are related to the structure of educational tools, the quality of social interactions in the learning environment, and the students' intrinsic characteristics. The research results suggest that, despite the inherent challenges in applying these strategies, playful approaches that encourage creativity have the potential to improve cognitive response, intensify engagement, and awaken student creativity.

Author Biographies

Silvestre Linhares da Silva, UNB

Mestre em design da informação pela UnB (2024). Com experiência profissional com os seguintes ramos do design: narrativas visuais multimidiática, design da informação, experiência do usurário, design editorial, design para EaD e gamificação educacional.

Ricardo Ramos Fragelli, UnB

Pesquisador da área educacional, é bacharel e mestre em Engenharia mecânica e doutor em Ciências Mecânicas pela Universidade de Brasília. É professor da UnB dos cursos da Faculdade de Ciências e Tecnologias em Engenharia, do Mestrado profissional em Matemática e do Programa de pós-graduação em Design, onde orienta trabalhos na área de Design educacional. Por meio de suas pesquisas em novos métodos, técnicas e tecnologias para a Educação, recebeu treze prêmios nacionais de Instituições como MEC, CAPES, Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED), ABMES, Santander Universidades e o prêmio nacional de criatividade no ensino superior da Perestroika. Suas metodologias ativas e colaborativas são reconhecidas nacionalmente e utilizadas por professores de todos os níveis educacionais em todo o País.

References

AMABILE, T. M. Creativity and innovation in organizations. Boston: Harvard Business School, 1996.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BECKER, F. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CASTELLS, M.; ESPANHA, R. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2007.

CHOU, Y.-K. Actionable gamification: beyond points, badges, and leaderboards. Birmingham: Packt Publishing, 2019.

CSIKSZENTMIHALYI, M. Flow and the psychology of discovery and invention. New York: HarperPerennial, 1997.

DEWEY, J. Experiência e educação. Tradução de Anísio Teixeira. São Paulo: Nacional, 1976.

ESCOBAR, C. T. et al. Geração Screenagers e educação. Revista Ilustração, v. 4, n. 2, p. 69–74, 2023. Disponível em: https://journal.editorailustracao.com.br/index.php/ilustracao/article/view/156. Acesso em: 6 jun. 2024.

FRAGELLI, R. R. Trezentos: aprendizagem colaborativa como uma alternativa ao problema da ansiedade em provas. Revista Eletrônica Gestão & Saúde, Brasília, v. 6, supl. 2, p. 860–872, abr. 2015.

FRAGELLI, R. R.; FRAGELLI, T. B. O. Trezentos: a dimensão humana do método. Educar em Revista, p. 253–265, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/9wV6Rd6NXhLZPhMSwtvMD3J/. Acesso em: 6 jun. 2024.

GARCÍA-PEÑALVO, F. J. Ranking de periódicos científicos – SJR. Scimago Journal & Country Rank, 2020. Disponível em: https://www.scimagojr.com. Acesso em: 6 jun. 2024.

HAMARI, J.; KOIVISTO, J.; SARSA, H. Does gamification work? A literature review of empirical studies on gamification. In: 47th Hawaii International Conference on System Sciences, 2014. Proceedings […]. IEEE, 2014. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/6758978. Acesso em: 6 jun. 2024.

HUOTARI, K.; HAMARI, J. Defining gamification: a service marketing perspective. In: Proceedings of the 16th International Academic MindTrek Conference, 2012. p. 19–26.

KLOCK, A. C. T. et al. Tailored gamification: a review of literature. International Journal of Human-Computer Studies, v. 144, p. 102495, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1071581920300975. Acesso em: 6 jun. 2024.

LANDERS, R. N. Desenvolvendo uma teoria de aprendizagem gamificada: conectando jogos sérios e gamificação da aprendizagem. Simulation & Gaming, v. 45, n. 6, p. 752–768, 2014. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1046878114563660. Acesso em: 6 jun. 2024.

LIBERATI, A. et al. The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. PLoS Medicine, v. 6, n. 7, p. e1000100, 2009. DOI: 10.1371/journal.pmed.1000100. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000100. Acesso em: 6 jun. 2024.

LOOYESTYN, J. et al. Does gamification increase engagement with online programs? A systematic review. PLOS ONE, v. 12, n. 3, 2017. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0173403. Acesso em: 6 jun. 2024.

MARTINS, A.; TEIXEIRA, A. A descoberta do flow na educação: como a criatividade pode transformar a escola. Curitiba: Appris, 2019.

MIYATA, E. S.; MAIA, M. V. C. M. A criatividade no novo contrato educativo para o século XXI. Quaestio – Revista de Estudos em Educação, v. 25, p. e023028, 2023. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4179. Acesso em: 6 jun. 2024.

MOHER, D. et al. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLoS Medicine, v. 6, n. 7, p. e1000097, 2009. DOI: 10.1371/journal.pmed.1000097. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097. Acesso em: 6 jun. 2024.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2007.

MOREIRA, V. Revisitando as fases da abordagem centrada na pessoa. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 27, p. 537–544, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/Ls8wQg3NHdXzDxJ56Rw49qx/?format=html&lang=pt. Acesso em: 6 jun. 2024.

MURTA, C. A. R.; VALADARES, M. G.; MORAES, W. B. Possibilidades pedagógicas do Minecraft: incorporando jogos comerciais na educação. In: Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, 2015. Anais […]. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/anais_linguagem_tecnologia/article/viewFile/8523/7478. Acesso em: 6 jun. 2024.

OFOSU-AMPONG, K. et al. Are we ready for gamification? An exploratory analysis in a developing country. Education and Information Technologies, v. 25, p. 1723–1742, 2020. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-019-10057-7. Acesso em: 6 jun. 2024.

RIBEIRO, A. E. Educação e tecnologias digitais na pandemia: ciclos da precariedade. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 1, p. e270, 2021. Disponível em: https://cadernos.abralin.org/index.php/cadernos/article/view/270. Acesso em: 14 jul. 2024.

ROBINSON, K.; ARONICA, L. Escolas criativas: a revolução que está transformando a educação. Porto Alegre: Penso, 2018.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, v. 55, n. 1, p. 68–78, 2000. DOI: 10.1037/0003-066X.55.1.68. Disponível em: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.55.1.68. Acesso em: 6 jun. 2024.

SANTOS, V. M. A matemática escolar, o aluno e o professor: paradoxos aparentes e polarizações em discussão. Cadernos Cedes, v. 28, p. 25–38, 2008.

SEABORN, K.; FELS, D. I. Gamification in theory and action: a survey. International Journal of Human-Computer Studies, v. 74, p. 14–31, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1071581914001256. Acesso em: 6 jun. 2024.

TORRANCE, E. P. Torrance tests of creative thinking: figural forms A and B. Benseville: Scholastic Testing Service, 1990.

WOOD, D.; BRUNER, J. S.; ROSS, G. The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, v. 17, n. 2, p. 89–100, 1976. DOI: 10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x. Acesso em: 6 jun. 2024.

Published

2025-11-17

How to Cite

Silva, S. L. da, & Fragelli, R. R. (2025). Characteristics of gamified instructional strategies that stimulate creativity in online learning: a systematic literature review. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(9), 119–150. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i9.2336

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.