Between the monster and the icon

The film too unsettling to be forgotten

Authors

DOI:

10.59616/cehd.v3i9.2731

Keywords:

Political body, Mainstream cinema, Freaks, Midnight movies, Tod Browning

Abstract

This article analyzes Freaks (1932), by Tod Browning, a film banned and later screened in the exploitation circuit, eventually embraced by the Midnight Movies sessions in the 1970s. In dialogue with Umberto Eco, Carlo Ginzburg, Rita Segato, Bernd Herzogenrath, and Jasbir Puar, the analysis articulates aesthetics and politics to show how the film exposes the limits of the norm, revealing the formation of a U.S. cinematic imaginary linked to the representation of dissident bodies. The study follows its reinterpretation in the Midnight Movies and its influence on John Waters, Jim Sharman, David Lynch, and Tim Burton, highlighting continuities and ruptures in an imaginary that has crossed the boundaries between the marginal and the mainstream.

Author Biography

Verônica D'Agostino Piqueira, Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo

Verônica D Agostino Piqueira é historiadora, professora e pesquisadora. É doutoranda em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (desde 2025), instituição na qual concluiu o mestrado no mesmo programa (2013). Sua pesquisa atual analisa o cinema autoral de Tod Browning, com foco nas transformações na recepção de sua obra e em sua influência sobre expressões cinematográficas contemporâneas. Atua nas áreas de Educação e História Cultural, com ênfase em História do Cinema e do Audiovisual. É bacharel (2006) e licenciada (2007) em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), onde também realizou cursos de extensão universitária em Cinema, História e Linguagem (2007), Cinema e Televisão (2008) e Estética e Teoria do Audiovisual (2009). Desenvolve uma prática docente autoral na Educação Básica, especialmente no Ensino Fundamental II e no Ensino Médio, em instituições privadas de São Paulo. Após o período da pandemia, idealizou, implementou e realizou a curadoria de um laboratório de humanidades, com kits educativos, figurinos de época, jogos, mapas, livros e objetos históricos, com o intuito de reintegrar os estudantes às aulas presenciais de forma acolhedora e humanizada. A iniciativa redesenha um paradigma de ensino que centraliza a ludicidade e a pesquisa no ensino de História. Em sala de aula, também utiliza a leitura de imagens como ponto de partida para a reflexão histórica, incentivando uma análise crítica do passado por meio de repertórios visuais que ampliam a compreensão dos conteúdos curriculares. A partir dessas experiências, elabora investigações sobre o ensino de História, com foco em abordagens que valorizam a diversidade de olhares e a renovação dos recursos didáticos. 

References

ABBADE, Mario (org.). John Waters – o papa do trash. 1. ed. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2012.

AMERICAN FILM INSTITUTE. Freaks. AFI Catalog of Feature Films. Los Angeles: American Film Institute, 20 fev. 1932. Disponível em: https://catalog.afi.com/Catalog/moviedetails/3996. Acesso em: 8 ago. 2025.

ASAC – Archivio Storico della Biennale di Venezia. Scheda film: Freaks. Partecipazione alla Retrospettiva Nascita del film sonoro negli Stati Uniti d’America (1926-1932), 23. Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica, Venezia, 1962. Disponível em: https://asac.labiennale.org/attivita/cinema/9339. Acesso em: 20 ago. 2025.

BOWE, Brian J. The Ramones’ Leave Home. New York: Continuum, 2007. 128 p.

BROOMER, Stephen et al. Edgar G. Ulmer: Detour on Poverty Row. Bloomsbury Publishing USA, 2008.

BROWNING, Tod. Freaks. Direção: Tod Browning. Intérpretes: Wallace Ford; Leila Hyams; Olga Baclanova. Produção: Metro-Goldwyn-Mayer. [S.l.]: Magnus Opus Collection, 2004. 1 DVD (62 min), son., p&b.

CHEMERS, Michael Mark; SANTANA, Analola. Freak Inheritance: Eugenics and Extraordinary Bodies in Performance. Oxford University Press, 2024.

ECO, Umberto. História da feiura. Tradução de Eliana Aguiar. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2022.

FEMALE TROUBLE. Direção: John Waters. Produção: Dreamland. Estados Unidos: Dreamland Studios, 1974. 1 filme (89 min), son., color.

FERNANDES, Thiago Spíndola Motta. A subversão da (hetero) normatividade no cinema americano: uma análise a partir de Freaks e The Rocky Horror Picture Show. Indisciplinar, v. 3, n. 4, p. 234-251, 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/indisciplinar/article/view/33417>. Acesso em: 16 ago. 2025.

GAINES, Donna. Why the Ramones Matter. University of Texas Press, 2018.

GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política. Tradução de Federico Carotti, Joana Angélica d’Avila Melo e João Castañon Guimarães. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

GREINER, Christine. Corpos crip: instaurar estranhezas para existir. Ilustrado por Thany Sanchez. São Paulo: n-1 edições, 2023.

HAWKINS, Joan. Let the Sweet Juices Flow: WR and Midnight-Movie Culture. In: SCHAEFER, Eric (org.). Sex Scene: Media and the Sexual Revolution. Durham: Duke University Press, 2014. p. 145-168.

HERZOGENRATH, B. The films of Tod Browning. London: Black Dog Publishing, 2006.

INTERNET MOVIE DATABASE (IMDb). Edward Scissorhands. Disponível em: <https://www.imdb.com/title/tt0099487/>. Acesso em: 19 ago. 2025.

INTERNET MOVIE DATABASE (IMDb). Eraserhead. Disponível em: <https://www.imdb.com/title/tt0074486/>. Acesso em: 21 ago. 2025.

INTERNET MOVIE DATABASE (IMDb). Freaks. Disponível em: <https://www.imdb.com/title/tt0022913/>. Acesso em: 19 ago. 2025.

INTERNET MOVIE DATABASE (IMDb). Pink Flamingos. Disponível em: <https://www.imdb.com/title/tt0069089/>. Acesso em: 21 ago. 2025.

INTERNET MOVIE DATABASE (IMDb). The Rocky Horror Picture Show. Disponível em: <https://www.imdb.com/title/tt0073629/>. Acesso em: 21 ago. 2025.

JAMESON, Fredric. Signatures of the Visible. New York: Routledge, 1992.

LUNA, Sabrina Tenório. Loucos anos 70: a trilogia trash. In: ABBADE, Mário (org.). John Waters – O papa do Trash. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2012. p. 20-22.

MARTIN, Richard. The architecture of David Lynch. London; New York: Bloomsbury Academic, 2014.

NEWMAN, Michael Z. Indie: an American film culture. Columbia University Press, 2011.

OLSON, Greg. David Lynch: beautiful dark. Bloomsbury Publishing PLC, 2008.

RAMONES. Leave home. Intérprete: Ramones. Sire Records, 1977. 1 disco sonoro.

SCHAEFER, Eric (org.). Sex Scene: media and the sexual revolution. Durham: Duke University Press, 2014.

SEGATO, Rita. Cenas de um pensamento incômodo: gênero, cárcere e cultura em uma visão decolonial. Tradução de Ayelén Medail et al. 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.

SUÁREZ, Pablo. Pesadilla americana: el cine de David Lynch. 1. ed., 1. reimp. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Cuarto Menguante Ediciones, 2019. 160 p.

Published

2025-12-20

Métricas


Visualizações do artigo: 1     pdf (Português (Brasil)) downloads: 0

How to Cite

PIQUEIRA, Verônica D’Agostino. Between the monster and the icon: The film too unsettling to be forgotten. Convergências: estudos em Humanidades Digitais, [S. l.], v. 3, n. 9, p. 224–256, 2025. DOI: 10.59616/cehd.v3i9.2731. Disponível em: https://periodicos.ifg.edu.br/cehd/article/view/2731. Acesso em: 21 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.