Axiology of the autonomy of educational researchers and their relations with digital technologies

ethical, political and epistemic values

Authors

DOI:

10.59616/cehd.v3i9.2761

Keywords:

Researcher autonomy, Axiology, Research in Education

Abstract

In this study, we characterize the axiological relationships of educational researchers with autonomy and digital technologies in their scientific production processes. The methodological procedures were based on content analysis of researchers' reports, organized in an analytical instrument we developed, and on the values ​​presented by the Brazilian Academy of Sciences (ABC). Among the results, we characterize the researchers' relationships with autonomy through the exercise of ethical, political, and epistemic values, such as objectivity and impartiality, linked to their liberty and interest in thinking and acting in activities carried out to develop articles using Artificial Intelligence. We conclude that the expression of values ​​associated with scientific practices and the exercise of researcher autonomy are fundamental elements to guarantee researcher liberty and scientific rigor and integrity in productions involving the use of digital technologies. We conclude with considerations for the axiological training of researchers and for future studies.

Author Biographies

Elaine da Silva Machado, State University of Londrina (UEL)

PhD in Science Teaching and Mathematics Education from the State University of Londrina (UEL). Educational researcher at the Science and Mathematics Research Group (EDUCIM) of the State University of Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brazil.

Sergio de Mello Arruda, State University of Londrina (UEL)

PhD in Education from the University of São Paulo (USP). Senior professor at the State University of Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brazil. Visiting professor at the State University of Northern Paraná (UENP), Cornélio Procópio, Paraná, Brazil.

Marinez Meneghello Passos, State University of Londrina (UEL)

PhD in Science Education from the São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Senior professor at the State University of Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brazil. Associate professor at the State University of Northern Paraná (UENP), Cornélio Procópio, Paraná, Brazil.

References

ACADEMIA BRASILEIRA DE CIÊNCIAS – ABC. Rigor e Integridade na Condução da Pesquisa Científica: Guia de Recomendações de Práticas Responsáveis, 2013, 13p., Disponível em: https://www.abc.org.br/IMG/pdf/doc-4559.pdf. Acesso em: 23 ago. 2025.

BERKENBROCK-ROSITO, M. Formação de Professores Pesquisadores: uma experiência de desenvolvimento da autonomia e da emancipação dos sujeitos. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 23, n. 1, p. 41-64, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/

index.php/edufoco/article/view/26028/14829. Acesso em: 23 ago. 2025.

BOGDAN, R. S.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12. ed. Porto: Porto, 2003.

CAREGNATO, C. E.; MIORANDO, B. S.; LEITE, D. Domínios de ação de pesquisadores em Educação no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. contínuo, p. 1-19, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/zfCtH6YG9JMQzGQfzY6S3dx/?lang=pt Acesso em: 23 ago. 2025.

FARTES, V. L. B. A cultura profissional dos grupos de pesquisa nos institutos federais: uma comunidade de práticas? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 154, p. 850-

-874, 2014. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/26958 Acesso em: 23 ago. 2025.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

LACEY, H. Valores e atividade científica 1. São Paulo: Associação Filosófica Scientiae Studia/Editora 34, 2008

LUCAS, L. B. A validação de produtos e processos educacionais na Área de Ensino: contribuições da Axiologia e da Avaliação Educacional para a proposição de um Itinerário

Relacional de Valorações. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino

Tecnológico, Manaus, v. 11, 2025. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2569. Acesso em: 28 ago. 2025.

MACHADO, E. S.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Caracterização da autonomia do pesquisador educacional e elaboração de um instrumento de análise a partir do estudo da literatura. Revista Exitus, Pará: Santarém. [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1-25, 2024b. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2600. Acesso em: 27 jul. 2025.

MACHADO, E. S.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Caracterização da autonomia dos pesquisadores educacionais a partir de seus relatos sobre os processos de formação e de produção científica. Revista Linguagens, Educação e Sociedade, Piauí: Teresina. Aceito. Jul. 2025a. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/6007. Acesso em: 01 dez 2025.

MACHADO, E. S.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Autonomia do pesquisador educacional e as relações com sua formação no Ensino Superior. Caderno Pedagógico, [S. l.], v. 22, n. 8, p. e17539, 2025b. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/

cadped/article/view/17539. Acesso em: 27 jul. 2025.

MACHADO, E. S.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Autonomia dos pesquisadores educacionais em suas práticas de uso de inteligência artificial. ARACÊ , [S. l.], v. 7, n. 7, p. 35331–35353, 2025c. Disponível em: https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/

article/view/6288. Acesso em: 27 jul. 2025.

MAIA, J. M. E; MEDEIROS, J. Autonomia e trabalho intelectual na pós-graduação em Ciências Sociais. Revista Brasileira de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 228-255, 2021. Disponível em: https://rbs.sbsociologia.com.br/rbs/article/view/793 Acesso em: 27 jul. 2025.

REALE, M. Invariantes axiológicas. Estudos Avançados, São Paulo, v. 5, n. 13, p. 131-144, 1991. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/X5NwJGWbnZQxCMWFKs3V5ZB/ Acesso em: 8 nov. 2024.

SAVI NETO, P.; FARE, M. De La; SILVA, D. S. da. Ética, autonomia e pesquisa em educação: questionamentos à regulação brasileira da conduta dos pesquisadores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, jan. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/sZ5dWM4ZckfskkPrbcvq53N/?format=html&lang=pt Acesso em: 27 jul. 2025.

SEVERINO, A. J. Ética e pesquisa: autonomia e heteronomia na prática científica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 158, p. 776-792. 2015. Dispon´viel em: https://www.scielo.br/j/cp/a/8J9Kj6SKNdjX55SrMLj7YNS/abstract/?lang=pt Acesso em: 27 jul. 2025.

Published

2025-12-20

Métricas


Visualizações do artigo: 0     pdf (Português (Brasil)) downloads: 0

How to Cite

MACHADO, Elaine da Silva; ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello. Axiology of the autonomy of educational researchers and their relations with digital technologies: ethical, political and epistemic values. Convergências: estudos em Humanidades Digitais, [S. l.], v. 3, n. 9, p. 257–278, 2025. DOI: 10.59616/cehd.v3i9.2761. Disponível em: https://periodicos.ifg.edu.br/cehd/article/view/2761. Acesso em: 21 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.