The use of television in history teaching:

popularization and the search for knowledge from epoch novels

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i4.324

Keywords:

Television, Period novel, Media, Representation, Memory

Abstract

This article aims to discuss the repercussions that the period soap opera Novo Mundo (2017) had on digital media by boosting debates on social networks and leveraging searches on the Google platform for the figure of Princess Leopoldina. We will also present the impact that historical representation had on History Teaching by analyzing a textbook that uses the image of soap opera actors to discuss the theme of the Empire of Brazil during the reign of D. Pedro I. In this way, we question how television while cultural experience can contribute to education; how the period soap opera can be used as a producer of visual and material culture.

Author Biography

Marcelle Lopes, Fundação Getúlio Vargas

Bacharel e Licenciada em História (2019), pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestra no Programa de Pós-Graduação em Artes, Cultura e Linguagens da Universidade Federal de Juiz de Fora, onde foi bolsista FAPEMIG e atuou na linha de pesquisa "Moda e Arte: História e Cultura". Atualmente é Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em História, Política e Bens Culturais na Fundação Getúlio Vargas, onde atua na linha de pesquisa "Memória e Cultura". É bolsista CAPES, uma das editora-chefe da Revista Mosaico e integrante do Laboratório de Estudos da Cultura Visual (LECV), coordenado pela professora Thais Blank. Desenvolve pesquisas com ênfase em debates sobre: Ensino de História a partir de mídias culturais; Telenovela de época como meio de memória cultural; Figurinos de época como cultura material propagadora de conhecimento histórico. No geral, se interessa por temas de pesquisa nas áreas de Teoria da História, História Pública, Mídias Culturais, História da Moda, Museologia da Moda, Conservação Preventiva de Têxteis, Indumentária e Figurino.

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Published

2024-04-29

How to Cite

Lopes, M. (2024). The use of television in history teaching: : popularization and the search for knowledge from epoch novels. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(04), 280–307. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i4.324