Race, the “Middle Ages” and Teaching History through a DRPG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i5.1162

Keywords:

Middle Ages, Race, DRPG, Teaching History

Abstract

The text examines the legal and normative changes in Brazilian education, highlighting the growing interest in integrating games into teaching. It explores the history of RPGs and their creator, Gygax, and raises questions about racial representation in the Middle Ages. It also addresses the need for a critical approach to using digital technologies in the classroom and proposes the development of a DRPG based on the MDA methodology as a pedagogical tool to discuss racial issues, using the "RPG Playground" platform.

Author Biographies

Renan Marques Birro, Universidade de Pernambuco

Eu sou Professor Adjunto de História Medieval e Ensino de História Medieval da Universidade de Pernambuco (UPE/Mata Norte, Licenciaturas Presencial e EAD) e Professor Permanente do Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória) da Universidade de Pernambuco; também atuo como Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Pernambuco. Sou Doutor em História Social pela Universidade de São Paulo (2013-2017), Mestre em História pela Universidade Federal Fluminense (2011-2013), especialista em Desenvolvimento de Jogos Digitais pela UniBF (2023), Licenciado em História pela UniBF (2023) e graduado em Ciência da Computação pelo Centro Universitário FATECIE (2024). Eu integro o LATHIMM - Laboratório de Teoria e História das Mídias Medievais (USP), o Leitorado Antiguo - Laboratório de Ensino e Pesquisa em História Antiga e Medieval - (UPE), a SIEN - Sociedade Iberoamericana de Estudos Nórdicos - por meio do grupo de pesquisa Leituras da Escandinávia Medieval (UEL) e o Linhas - Núcleo de Estudos sobre Narrativas e Medievalismos (UFRRJ). Ademais, sou sócio da Sociedad Argentina de Estudios Medievales (SAEMED) desde 2016.Pesquiso os seguintes temas: Usos do passado, Era Viking/Escandinávia Medieval, Medievalismo, Educação 5.0, Humanidades Digitais, História Digital e Produção de Material Didático Digital.

Éber de Oliveira Felipe, Universidade de Pernambuco

Mestrando do Programa de Pós-Graduação Profissional em Ensino de História da Universidade de Pernambuco

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Published

2024-08-26

How to Cite

Birro, R. M., & Felipe, Éber de O. (2024). Race, the “Middle Ages” and Teaching History through a DRPG. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(5), 285–312. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i5.1162