The cinematographic language of filmmaker Cláudio Assis as an aesthetic and political project (2003 to 2011)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i6.2001

Keywords:

Movie theater, Aesthetics, Author Policy, Socio-Historical Study, Concept

Abstract

This text consists of an ongoing study, at thesis level in History, which has as its hypothetical axis the presence of an aesthetic and political project in the cinema of Cláudio Assis. For this study we listed three films by the aforementioned filmmaker, namely: Amarelo Manga (2002), Baixio das Bestas (2006) and Febre do Rato (2011). We start from the aesthetic and political elements contained in this cinematographic language to validate this hypothesis. The study of Cláudio Assis' filmography allows us to understand the cultural scenario present in Pernambuco during the 20th century. This scenario encompasses the most expressive artistic movements, the Armorial Movements and the Manguebeat Movement. We started from the concept of Authors' Policy, a name originating from the French cinematographic movement known as Young Turks, to develop the research, being the process of revalidating the concept of cinematic authorship for the analysis of the respective language cited. We understand the cinematographic world of Assis as a politicized and authorial art.

Author Biography

Daiane Stefane Lima Antunes, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutoranda em História pela Universidade Federal de da Grande Dourados - UFGD. Mestra em História Social pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2018). Especializada em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho na área de Educação - UFPI (2022). Licenciada em História pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS (2015). Leciona na rede estadual de ensino de Mato Grosso do Sul. Atualmente é pesquisadora em História com fomento da CAPES. Tem experiência na relação entre História e Educação; Sociedade e Cinema. 

References

ANTUNES, Daiane Stefane Lima. A herança do Patriarcado no filme Amarelo Manga (2003) - As relações sociais entre os gêneros no nordeste imagético de Cláudio Assis. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, MS. 2015.

ANTUNES, Daiane Stefane Lima. A violência e as suas variadas formas de expressão: um estudo sociocultural do filme Amarelo Manga (2003, Cláudio Assis). Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em História. Uberlândia, 2018.

ASSIS, Cláudio; SACRAMENTO, Paulo; LACERDA, Hilton. Amarelo Manga. [Filme-Vídeo]. Produção: Cláudio Assis e Paulo Sacramento. Direção de Cláudio Assis. Roteiro: Hilton Lacerda. Fotografia: Walter Carvalho. Trilha Sonora: Jorge Du Peixe, Lúcio Maia. Direção de Arte: Renata Pinheiro. Figurino: Andrea Monteiro. Montagem: Paulo Sacramento. Montagem de Som: Ricardo Reis. Elenco: Chico Díaz, Dira Paes, Jonas Bloch, Leona Cavalli, Matheus Nachtergaele, Taveira Júnior. Brasil. 2003. 100 min. Ficção. Colorido.

ASSIS, Cláudio. Baixio das Bestas [Filme-vídeo]. Produção: Cláudio Assis e Júlia Moraes. Roteiro: Cláudio Assis e Hilton Lacerda. Fotografia: Walter Carvalho. Trilha Sonora: Pupillo. Elenco: Caio Blat, Dira Paes, Fernando Teixeira, Hermila Guedes, Irandhir Santos, Marcélia Cartaxo, Mariah Teixeira, Matheus Nachtergaele. 2007. 80 minutos. Colorido. Ficção.

ASSIS, Cláudio. Febre do Rato [Filme-vídeo]. Produção: Cláudio Assis. Roteiro: Hilton Lacerda. Fotografia: Walter Carvalho. Trilha Sonora: Pupillo. Elenco: Ângela Leal, Conceição Camarotti, Hugo Gila, Irandhir Santos, Juliano Cazarré, Maria Gladys, Mariana Nunes, Matheus Nachtergaele, Nanda Costa, Tânia Granussi, Victor Araújo. 2011. 110 minutos. P&B. Ficção.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro: propostas para uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

BERNARDET, Jean-Claude. O autor no cinema: política dos autores: França, a Brasil anos 50 e 60. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BRUM, Alessandra; PUCCINI, Sérgio. Cinema brasileiro e produção de baixo orçamento: experiências e reflexões. In. SUPPIA, Alfredo (Org.). Cinema (s) independente (s): cartografias para um fenômeno audiovisual global. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013.

FERRO, Marc. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FERRO, Marc. O filme uma contra-análise da sociedade? In: LE Goff, J.; NORA, P. (Orgs). História: novos objetos. Trad.: Terezinha Marinho. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976. p. 199- 215.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Cinema: trajetória do subdesenvolvimento. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

IKEDA, Marcelo. Cinema brasileira a partir da retomada: aspectos econômicos e políticos. São Paulo: Summus, 2015.

LIMA, Luiz Costa. A literatura e o leitor: estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

MACAU, Clarissa. Entre processos criativos e “polêmicas”, uma conversa com Cláudio Assis. Disponível em: acesso em 01/março de 2017 às 10h40.

NOGUEIRA, Amanda Mansur Custódio. O novo ciclo de cinema em Pernambuco: a questão do estilo. Recife: O autor, 2009. 157 fls. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco. CAC. Comunicação, 2009.

PATRIOTA, Rosangela. Vianinha: um dramaturgo no coração de seu tempo. São Paulo: Hucitec, 1999

PINSKY, Carla Bassanezi. Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2008.

RAMOS, Alcides Freire; PATRIOTA, Rosangela. 'Terra em Transe' e 'O Rei da Vela': estética da recepção e historicidade. Confluenze (Bologna), v. 4, p. 124-141, 2012.

ROSENSTONE, Robert A. A história nos filmes, os filmes na história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

SESC TV. Sala de Cinema: Cláudio Assis. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=27Zz0P8q2RA&t=96s> acesso em 11/Março de 2017 às 18h01m.

TV Folha ao vivo. 'Não gosto de confusão; eu reajo para não rastejar', diz Cláudio Assis. Disponível em: acesso em 11/Março de 2017 às 17h39m.

OFICINA TELA BRASIL. Oficina de Recife (PE), Cláudio Assis. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=gG_RH0p-5HI> Acesso em 11/Março de 2017 às 17h03m.

SIMIS, Anita. Estado e cinema no Brasil. São Paulo: Annablume, 1996.

PINSKY, Carla Bassanezi. Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2008.

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

Published

2024-11-10

How to Cite

Antunes, D. S. L. (2024). The cinematographic language of filmmaker Cláudio Assis as an aesthetic and political project (2003 to 2011). Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(6), 197–213. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i6.2001