PROGRAMANDO O FUTURO: UMA BREVE REFLEXÃO SOBRE MEMÓRIA, TEMPO E HISTÓRIA ATRAVÉS DO CIBERESPAÇO E DOS JOGOS DIGITAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i2.378

Keywords:

Cultura virtual, Games, Memória, Temporalidades, Ciberespaço

Abstract

Abstract: This paper aims to demonstrate the relevance and role of the online environment and digital games in virtualising memory and history. At first, it seeks to explain where this world of entertainment is set from reflections that cross other moments in the history of entertainment and simultaneously present the proportion and potentialities in what concerns conditioning through media culture. In a second moment, it aims to insert the study of media culture, digital, especially games, within the history of the present time through discussions about temporalities, history, and memory. To this end, it is demonstrated from authors in the field, the main concerns in this so-called transition process or possible change of historicity regime. It culminates in the insertion and possible space that digital games can occupy in studying history.

Author Biography

Antonio Diogo Greff de Freitas, PPGH - UDESC - Doutorando

Graduado nos cursos de Bacharelado e Licenciatura em História pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), na Pós-Graduação (Latu Sensu) em Relações Internacionais e Diplomacia pela Universidade Positivo, no Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e atualmente Doutorando em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Já trabalhou como professor de História no Colégio Positivo, como também como professor substituto de História, História da Arte, História e Patrimònio Cultural, Projetos Digitais e Metodologia de Pesquisa no Instituto Federal Catarinense (IFC). Tem como principais áreas de interesse e pesquisa: Web; História Digital; História Contemporânea; Comunicação; Representações e Narrativas em Jogos Digitais. A tese de doutorado busca historicizar as especificidades das fontes digitais, especialmente jogos eletrônicos, suas narrativas e temporalidades relacionados à História do Tempo Presente.

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Published

2023-09-10

How to Cite

Freitas, A. D. G. de. (2023). PROGRAMANDO O FUTURO: UMA BREVE REFLEXÃO SOBRE MEMÓRIA, TEMPO E HISTÓRIA ATRAVÉS DO CIBERESPAÇO E DOS JOGOS DIGITAIS. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(02), 329–343. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i2.378