NEOLIBERALISMO E PLATAFORMIZAÇÃO DA SOCIEDADE: UMA ANÁLISE SOBRE O TRABALHO ININTERRUPTO E SUAS IMPLICAÇÕES NA PROFISSÃO DOCENTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i4.942

Keywords:

Neoliberalism, Teaching Profession, Uninterrupted Work

Abstract

The digital platforms cross various daily activities, and their growing use signalize transformations in social and work relations. Thus, the objective of this article is to analyze the implications of uninterrupted work, considering the platformization of society, for the teaching profession. It is an exploratory and bibliographic investigation composed of two movements. The first movement problematizes how digital platforms, supported by neoliberal rationality, reconfigure work relations. The second movement analyzes how the formation and teachers work dynamics have been transformed in the face of uninterrupted work prompted by the immersion of digital platforms. By exploring the intersections between uninterrupted work, the platformization of society, and the teaching profession, the results of this study indicate increasingly flexible work relations and a trend towards the logic of competition and individualization.

Keywords: Neoliberalism. Teaching Profession. Uninterrupted Work.

Author Biographies

Sandro Faccin Bortolazzo, Universidade Federal de Pelotas

Professor da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) no departamento de Fundamentos da Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPel), na linha de pesquisa Saberes Insurgentes e Pedagogias Transgressoras.Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) na linha de pesquisa "Estudos Culturais em Educação". Pesquisa de Pós-Doutorado no Exterior (Bolsista CAPES) concluída na Western Sydney University (WSU) - Institute for Culture and Society (ICS)/ Austrália.Mestre em Educação pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Pós-Graduação em Psicopedagogia e Neurociências pela Universidade Paulista (UNIP). Especialização em Orientação Educacional pelaFaculdade Dynamus (FADYC).Licenciado em Pedagogia pela Universidade Paulista (UNIP) e em Letras/Inglês pelo Centro Universitário ETEP.Bacharel em Comunicação Social/Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).Interesses de pesquisa abrangem as seguintes temáticas: pedagogia; pedagogias culturais; pedagogias digitais; geração digital; cultura digital; mídias digitais; educação e tecnologias; educação e suas interfaces com aplicativos digitais; psicologia e sociologia da educação; currículo e didática na era digital; estudos culturais e educação; pós-estruturalismo; estudos foucaultianos, dentre outros.

Rai Marcelo de Oliveira Feijó, Universidade Federal de Pelotas

Licenciando em Filosofia. Bolsista de Iniciação Científica. Programa de Bolsas de Iniciação à Pesquisa para Jovens Cientistas - PBIP-JC/UFPel (Universidade Federal de Pelotas). Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

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Published

2024-04-29

How to Cite

Faccin Bortolazzo, S., & Feijó, R. M. de O. (2024). NEOLIBERALISMO E PLATAFORMIZAÇÃO DA SOCIEDADE: UMA ANÁLISE SOBRE O TRABALHO ININTERRUPTO E SUAS IMPLICAÇÕES NA PROFISSÃO DOCENTE. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(04), 124–143. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i4.942