Digital natives and games

Digital natives and games: a new approach to teaching History in the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i5.1153

Keywords:

History teaching, Digital games, Education

Abstract

This article discusses the use of digital games as an innovative tool in history education, with an emphasis on the potential of these resources. Exploring the often-associated lack of motivation in traditional classrooms, the research highlights the need for revitalizing pedagogical strategies. The study analyzes games such as Assassin’s Creed, Valiant Hearts, Age of Empires, Civilization, and Battlefield, showcasing the evolution of these forms of entertainment into educational tools with realistic graphics and engaging narratives. Considering the challenges of history education, this article proposes a dynamic and updated approach, recognizing the pedagogical potential of digital games as catalysts to rekindle students' interest in this discipline.

Author Biographies

Ítalo Pereira de Sousa, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutorando em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Mestre em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduado em História pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Professor de História no ANBEAS - Colégio Nossa Senhora da Conceição. Atuou como Bolsista PIBID/CAPES. Com experiência na área de História, atua e tem interesse principalmente nos seguintes temas: História Cultural, Cultura Material, Memória, Patrimônio, História das cidades, História do brinquedo e das brincadeiras, História da criança e Ensino de História com novas tecnologias. 

Mariana Zerbone Alves de Albuquerque, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Professora Associada III da Universidade Federal Rural de Pernambuco, possui graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2003), graduação em Bacharelado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2004), graduação em Graduação Sanduiche - Technische Universitat Berlin (2003) e mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2006) e Doutorado em Geografia Humana pela USP (2009). Pesquisadora-Visitante na Christian-Albrecht Universität - Kiel - Alemanha em 2019. Professora do Programa de Pós-Graduação em História da UFRPE. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: produção do espaço, dinâmica socioespacial, relação rural-urbano, espaços livres públicos, história das cidades e história da cidade do Recife. Líder do Grupo de Pesquisa "Produção do Espaço, Metropolização e Relação Rural-Urbano (GPRU)", Membro do Grupo Nexus-Sociedade Natureza CNPq, Editora-Chefe do Periódico "Rural Urbano", e coordenadora do Laboratório de Estudos e Ensino sobre o Recife - RecLab.

Published

2024-08-26

How to Cite

Sousa, Ítalo P. de, & Albuquerque, M. Z. A. de. (2024). Digital natives and games: Digital natives and games: a new approach to teaching History in the 21st century . Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(5), 313–334. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i5.1153

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