REFLEXÕES SOBRE OS POTENCIAIS COMUNICACIONAIS HEUTAGÓGICOS DO LARGE LANGUAGE MODEL CHATGPT-4
Keywords:
Discurso, Informação, Midiático, Inteligência Artificial, DigitalAbstract
Launched in March 2023, ChatGPT-4 featured enhancements that further popularized it. In view of this, the present study proposed, using a bibliographic survey, a comparative content analysis between heutagogy and ChatGPT. The objective was to investigate the communicational relationships of the concepts associated with the algorithmic conceptions of the chat, under the hypothesis that its use may lead to dependency. The main theoretical bas were the authors Hase, Kenyon, Carraro, Barros, and Santaella. As a result, the adaptive and successful communicational capacity of the tool was observed. Ethical issues were discussed, including whether the algorithms are susceptible to “hallucinations” besides dependency. It was concluded that its success could enhance the self-taught learning practices, potentially inciting compulsive use.
References
ABBAS, Muhammad, JAM, Farooq Ahmed, KHAN, Tariq Igbal. Is it harmful or helpful? Examining the causes and consequences of generative AI usage among university students. Internation Journal of Educational Technology in Higher Education. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s41239-024-00444-7
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.
BARROS, José D’Assunção (org.). História Digital: a historiografia diante dos recursos e demandas de um novo tempo. Petrópolis, Rj: Vozes, 2022.
CARRARO, Fabrício. Inteligência Artificial e ChatGPT: da revolução dos modelos de IA generativa à engenharia de prompt. São Paulo: AOVS Sistemas de Informática, 2023.
CARVALHO, J. R. P; VIEIRA, S. R; MORAN, R. C. C. P. Análise de Correspondência - uma ferramenta útil na interpretação de mapas e produtividade. R. Bras. Ci. Solo, 26:435-443, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcs/a/JzT8SNPKXj38dydLnFLtbLg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 jun. 2024.
CAVALLINI, Ricardo. 3 maneiras de entender inteligência artificial (leigos) (válido para 2024). YouTube. 7m54s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Mf32OwhVkNA. Acesso em: 27 jul. 2024.
CHATGPT agora pode navegar na internet e não está mais restrito a informações até 2021. Por Reuters. 27/09/2023. Disponível em: https://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2023/09/27/chatgpt-agora-pode-navegar-na-internet-e-nao-esta-mais-restrito-a-informacoes-ate-2021.ghtml. Acesso em: 09 jul. 2024.
CHATGPT: Get answers. Find inspiration. Be more productive. OpenAI, 2015-2024. Disponível em: https://openai.com/chatgpt/. Acesso em: 01 jul. 2024.
CHATGPT – Release Notes. Announcing GPT-4 in ChatGPT. OpenAI. Disponível em: https://help.openai.com/en/articles/6825453-chatgpt-release-notes. Acesso em: 21 jul. 2024.
CHATGPT on your desktop. Chat about email, screenshots, files, and anything on your screen. OpenAI. Disponível em: https://openai.com/. Acesso em: 21 jul. 2024.
CHATGPT: por que humanos ainda são mais inteligentes que máquinas. Por BBC. 30/03/2023. Disponível: https://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2023/03/30/chatgpt-por-que-humanos-ainda-sao-mais-inteligentes-que-maquinas.ghtml. Acesso em: 09 jul. 2024.
CRESWELL, John W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução: Luciana de Oliveira Rocha. 2º edição. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DUARTE, Roberto Dias. Dominando o ChatGPT: Como evitar alucinações e obter respostas precisas. RDD. Inteligência Artificial, Tecnologia, 21 de março de 2024, 13:53. Disponível em: https://www.robertodiasduarte.com.br/dominando-o-chatgpt-como-evitar-alucinacoes-e-obter-respostas-precisas/#Estrategias_para_Evitar_Alucinacoes. Acesso em: 27 out. 2024.
DUARTE, Roberto Dias. Dominando os Parâmetros do ChatGPT: Um guia técnico para otimização de Prompts. RDD. Inteligência Artificial, Tecnologia, 28 de março de 2024, 13:53. Disponível em: https://www.robertodiasduarte.com.br/dominando-os-parametros-do-chatgpt-um-guia-tecnico-para-otimizacao-de-prompts/#Uso_Pratico-5. Acesso em: 27 out. 2024.
HASE, Stewart; KENYON, Chris. From andragogy to heutagogy. Melbourne: RMIT, Southern Cross University. 2000. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/301339522_From_andragogy_to_heutagogy. Acesso em: 22 jul. 2024.
HENRIQUES, Teresa. Tecnologia como aliada ou inimiga da criatividade humana: a discussão em torno do ChatGPT. The Trends Hub, Nº3, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.34630/tth.vi3.5096. Acesso em: 23 jul. 2024.
INTRODUCING ChatGPT, OpenAI, November 30, 2022. Disponível em: https://openai.com/index/chatgpt/. Acesso em: 01 jun. 2024.
KAUFMAN, Dora. A inteligência artificial irá suplantar a inteligência humana? Barueri, SP : Estação das Letras e Cores, 2018. 94 p.
KUMAR, Bharani. GPT-1, GPT-2 and GPT-3 models explained. 360 DigiTMG. Artficial Intelligence. February 07, 2023. Disponível em: https://360digitmg.com/blog/types-of-gpt-in-artificial-intelligence. Acesso em: 24 jul. 2024.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2009.
MICIEK, Chris. LLMs, ChatGPT, and Really Bad Idea. Trends&Predictions. Nace Jobwire. December 1, 2023. Disponível em: https://www.naceweb.org/career-development/trends-and-predictions/llms-chatgpt-and-a-really-bad-idea. Acesso em: 26 jul. 2024.
O QUE SÃO grandes modelos de linguagem (LLMs)? AWS. 2023. Disponível em: https://aws.amazon.com/pt/what-is/large-language-model/. Acesso em: 25 jul. 2024.
PIERCE, David. From Eliza to ChatGPT: why people spent 60 years building chatbots. Artificial Intelligence. The Verge. Feb 28, 2024. Disponível em: https://www.theverge.com/24054603/chatbot-chatgpt-eliza-history-ai-assistants-video. Acesso em: 22 jun. 2024.
SANTAELLA, Lucia. A inteligência artificial é inteligente? São Paulo: Editora 70, 2023.
SHANAHAN, Murray. Talking About Large Language Models. Communications of the ACM, February 2024, vol. 67, n 2. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3624724.
Acesso em: 23 jun. 2024
SUTER, Tara. ChatGPT breaks daily traffic records after launching new features. Technology. 05/21/24. The Hill. Disponível em: https://thehill.com/policy/technology/4677378-chatgpt-breaks-daily-traffic-records-after-launching-new-features/. Acesso em: 04 jun. 2024.
VALLE, Paulo Roberto Dalla; FERREIRA, Jacques de Lima. Análise de Conteúdo na perspectiva de Bardin: contribuições e limitações para a pesquisa qualitativa em educação. In SciELO Preprints. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.7697
THORBECKE, Catherine. Chatbots: A long and complicated history. CNN Business. Published 5:22 PM EDT, Sat August 20, 2022. Disponível em: https://edition.cnn.com/2022/08/20/tech/chatbot-ai-history/index.html. Acesso em: 05 jul. 2024.