One-click: the use of questions applications in the knowledge of Maranhao history
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.2028Keywords:
Education, Technology, History, History of MaranhãoAbstract
The primary objective of this text is to present the development of a question application about the History of Maranhão. The methodology applied involved researching topics related to the history of Maranhão and mapping out questions related to the theme from exams and entrance exams. This application's prototyping and final assembly use the Fabrica de aplicativo software. As a results, a application was created that can be used in different educational institutions by teachers and students, for individual learning, whether for daily school activities or for purposes such as studying for college entrance exams and public service exams related to the history of Maranhão.
References
ARAÚJO, M. M. O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs) como ferramentas auxiliares para o ensino de história: propostas, ideias e questionamentos. Vozes, Pretérito & Devir: Revista de história da UESPI, v. 8, n. 1, p. 57-71, 2018. Disponivel em: https://revistavozes.uespi.br/index.php/revistavozes/article/view/178/190 Acesso: Jul. 2024
BARROS, ALINE F. O uso das tecnologias na educação como ferramentas de aprendizado. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, 2019, Nº. 000156, 07/02/2019. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/o-uso-das-tecnologias-na-educacao-como-ferramentas-de-aprendizado. Acesso em: 17 jul. 2024.
Dias, A C. C.; RIBEIRO, J. D. S. PESPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA LOCAL: POSSIBILIDADES E CAMINHOS DA HISTÓRIA DA CIDADE DE CAXIAS/MA. In: Jakson dos Santos Ribeiro. (Org.). O Ensino de História Local na Sala de Aula: Fontes, Objetos e Metodologias. 1ed.Ponta Grossa: Atena Editora, 2021, v. 1, p. 1-18.
GOMES, M. H. B. A história do Maranhão no currículo do ensino médio (1996 – 2016). Orientador: Prof. Dr. Alan Kardec Pacheco Filho. 2017. 125 f. Dissertação (Mestrado em História, Ensino e Narrativas) - Universidade Estadual do Maranhão, Maranhão, 2017. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/49. Acesso em: 22 jul. 2024.
GOMES, M. H. B. Ensino de história do Maranhão nas escolas públicas do estado: Limites e possiblidades. In: XVIII Simpósio Nacional de História, 2015, Santa Catarina. Anais do XVIII Simpósio Nacional de História, 2015. v. 1. p. 1-15. Disponível em: https://www.snh2015.anpuh.org/resources/anais/39/1434315915_ARQUIVO_Artigo-ANPUH.pdf. Acesso em: Jul. 2024
JUNIOR, J. B. B. O aplicativo Kahoot na educação: verificando os conhecimentos dos alunos em tempo real. X Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação - Challenges 2017. Anais...Braga: Universidade do Minho, 2017. Disponível em: fatecead.com.br/ma/artigo01.pdf. Acesso em: jul. 2024
MATEUS, Y.G.A.S. Ensino de História: Materiais Didáticos sobre a História do Maranhão em variados contextos educativos. In: Anais do XXIX Simpósio Nacional de História - contra os preconceitos: história e democracia. Brasília - DF: Universidade de Brasília, 2017.
MOUSQUER, T.; ROLIM, C. O. A utilização de dispositivos móveis como ferramenta pedagógica colaborativa na Educação Infantil. In: II Simpósio de Tecnologia da Informação da Região Noroeste do Rio Grande do Sul, 2011, Santo Angelo. Anais do II Simpósio de Tecnologia da Informação da Região Noroeste do Rio Grande do Sul, 2011.Disponivel em: https://san.uri.br/sites/anais/Stin/trabalhos/11.pdf. Acesso em: jul. 2024
OLIVEIRA, F. A. F. DE.; BARROCO, S. M. S. Revolução tecnológica e smartphone: considerações sobre a constituição do sujeito contemporâneo. Psicologia em Estudo, v. 28, p. Disponivel em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/PsicolEstud/article/view/51648. Acesso em: jul. 2024.
PATTO, M. H. S. O ensino a distância e a falência da educação. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 2, p.303–318, abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/dddbR9B35pCZYM3nxJB47Pz/?lang=pt. Acesso em: jul. 2024.
REIS, F. L. G.; RIBEIRO, J. S. APLICATIVOS EDUCACIONAIS PARA AULAS DE HISTÓRIA: História local na palma da mão - Caxias - MA. In: Figueiredo, Maria Bezerra; Sousa, Eliane Pinheiro de. (Org.). UEMA PRODUZINDO CONHECIMENTO (Ciclo 2020-2021): Ciências Humanas. 3ed.São Luís: UEMA, 2022, v. 3, p. 242-272. Disponível em: https://www.ppg.uema.br/wp-content/uploads/2023/06/vol-3-ciencias-humanas-1668104968.pdf. Acesso em: jul. 2024
SILVA, M. R. da. Ensino de História e novas tecnologias: desafios e perspectivas. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1–19, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/10099. Acesso em: jul. 2024.
SILVA, O. J. M. da. O ensino de História mediado pelas TIC em uma escola pública do Município de Belém-PA: caminhos e desafios. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p.163–182, 2019. DOI: 10.20396/tsc.v6i2.14526. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526. Acesso em: jul. 2024.
UNESCO. Diretrizes de políticas para a aprendizagem móvel. Paris: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 2014.
VARELA, S. Trajetória do ensino de história no Brasil. In: ANPUH/SE. IV Congresso Sergipano de História & IV Encontro Estadual de História da ANPUH/SE, 2014, Aracaju. Anais... Instituto Histórico e Geográfico de Sergipe, 2014. p. 1-22.Disponivel em: https://www.encontro2014.se.anpuh.org/resources/anais/37/1424132997_ARQUIVO_SimoneVarela.pdf. Acesso em: jul. 2024
VIOLA, A. M.; MACHADO, J. B. As Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) nas práticas pedagógicas dos professores de história da cidade de jaguarão: limites e potencialidades para o desenvolvimento da consciência histórica. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 727–742, 2023. DOI: 10.5216/ia. v48i3.76619. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76619. Acesso em: 19 jul. 2024.