Interview: Fernando Cesar Sossai

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i7.2312

Keywords:

Digital Humanities, Preservation, Oral History

Abstract

This interview is part of a Research Project on Oral History and the interfaces with Digital Technologies developed by the Research Group on Media, Technologies and History (MITECHIS), where we will investigate the perspectives of Oral History in the face of digital humanities. The main objectives are: How has the expansion of digital technologies, including cloud archives, transcription software, greater storage capacity and ease of access to recording equipment contributed to the development and relevance of Oral History? What are the perceived advantages of using digital platforms to store and access collections of oral history interviews and what are the ethical considerations when using these platforms in the context of interviewee privacy? How has the integration of digital technologies impacted the collection and processing of oral sources and how does this contribute to the preservation and dissemination of historical narratives - historical knowledge - obtained through Oral History? What precautions should be taken when incorporating digital technologies into the dissemination of Oral History projects in order to ensure the accuracy and integrity of the narratives?

Author Biographies

Fernando Cesar Sossai, UNIVILLE

Possui Doutorado e Mestrado em Educação (UDESC), bem como Licenciatura em História (Univille). Realizou estudos de Doutorado Sanduíche (PDSE/CAPES) na Facultat dEducació de la Universitat de Barcelona. Na Univille, atua como docente, pesquisador, extensionista e gestor, destacadamente no curso de História, PPGE, PPGPCS, Centro Memorial e Laboratório de História Oral da Univille. Também, tem atuado em associações científico-profissionais, tendo sido Presidente da Associação Nacional de História Oral (ABHO - biênio 2022/2024) e Diretor da Associação Nacional de História - Seção Santa Catarina (ANPUH-SC, quadriênio 2020/2024). Desde 2018, atua como Coordenador Institucional do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência da Univille (PIBID/CAPES-Univille). Atua como docente de História na Educação Básica de Joinville. No que diz respeito à pesquisa científica, tem coordenado projetos que cruzam entre si os campos de conhecimento da Educação, História e das Políticas Educacionais, destacando-se investigações sobre: História Oral; Patrimônio Cultural; Políticas de educação, conhecimento e cultura; Trabalho docente na Educação Básica; História e historiografia da educação.

George Leonardo Seabra Coelho, Universidade federal do Tocantins

Prof. Dr. George Leonardo Seabra Coelho é doutor em História pela Universidade Federal de Goiás (2015) e Pós-doutor pela Universidade Federal do estado do Rio de Janeiro (2017). Professor Adjunto do curso de História da Universidade Federal do Tocantins (UFT) e do Programa de Pós-Graduação em História das Populações Amazônicas (PPGhispam). Líder do Grupo de Pesquisa em Mídias, Tecnologias e História (MITECHIS).

Alex Camacho dos Santos, IEMA

Licenciado em História pela Universidade Federal Fluminense. Mestrando em História, Política e Bens Culturais (PPHPBC) no Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC) - FGV. Professor pesquisador do Grupo de Pesquisa CNPq em Mídias, Tecnologias e História (MITECHIS-UFT). Atualmente Professor de História em São Luís, na rede estadual do estado do Maranhão.

Published

2025-05-24

How to Cite

Sossai, F. C., Seabra Coelho, G. L., & Santos, A. C. dos. (2025). Interview: Fernando Cesar Sossai. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(7), 240–246. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i7.2312

Issue

Section

Entrevista