DIGITAL EDUCATIONAL TOOLS FOR TEACHING-LEARNING LEARNING: AN EXPERIENCE OF A STATE SCHOOL IN THE RURAL AREA OF THE MUNICIPALITY OF ALMAS - TO
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i2.77Keywords:
TDIC, Ferramentas Digitais, Interação, Ensino Básico.Abstract
Abstract: This article aims to characterize the use of TDIC by teachers at the state college Dr. Abner Araújo Pacini in the city of Almas-TO. Our research approach is qualitative, the instrument for obtaining data was the interview and the combination of patterns method was used for data analysis. Our results show that the teachers of that school use digital technologies as educational digital teaching-learning tools, of which, in the pandemic period, the adaptation of the physical class to the video class was chosen, having an instructional use in the educational process, in which the teacher for his feeling of anxiety and anguish, both for the pandemic context and for the use of technology, chooses to reproduce the class in the format he already knows, even though he is in another space of interaction..
References
ARRUDA, Heloisa Paes de Barros; HESSEL, Ana Maria Di Grado. Da Angústia à Felicidade: Caminhos Tecnológicos de Professores na Pandemia. Revista Docência e Cibercultura - ReDoC, Rio de Janeiro, v. 5, n. 4, p. 24-50, dez./2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/60048. Acesso em: 28 jan. 2022.
BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em ciências sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da Ufsc, [s. l], v. 2, n. 1, p. 68-80, 01 jan. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976. Acesso em: 14 jan. 2022.
DICIO - Dicionário Online de Português. Ferramenta. Disponível em: https://www.dicio.com.br/ferramenta/. Acesso em: 28 jan. 2022.
DEMO, Pedro. Aprender como autor. São Paulo: Atlas, 2015.
FRELLER, Michel; JUNQUEIRA, L. A. P. Ferramentas Inovadoras para a Mobilização de Recursos no Terceiro Setor. Revista Diálogos Interdisciplinares, São Paulo, v. 2, n. 3, p. 76-104, jun./2013. Disponível em: https://revistas.brazcubas.br/index.php/dialogos/article/view/32/47. Acesso em: 28 jan. 2022.
GRINSPUN, Mirian P. S. Zippin. Educação Tecnológica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1999.
KENSKI , Vani Moreira. Educação e tecnologia: o novo ritmo da informação. Campinas – SP. Papirus, 2007.
MARTÍNEZ, Silvia Libow; STAGER, Gary. Inventar para aprender. 1ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2019.
MERCADO, Luiz Paulo Leopoldo. Novas Tecnologias na Educação: Reflexões Sobre Prática. Maceió – Edufal – 2002.
MORAN, José Manuel. Internet no ensino. Comunicação & Educação. V (14): janeiro/abril 1999, p. 17-26. NEGROPONTE, Nicholas. A vida digital. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
MORAN, José Manuel, MASETTO, Marcos T., BEHRENS, Marilda A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000. 133p.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Campinas – SP: Papirus, 2007.
PPP. Projeto político-pedagógico do Colégio Estadual Dr. Abner Araújo Pacini: uma construção possível. Almas-TO: SEDUC-TO, 2021. p. 39-52.
PORVIR. Em 5 ou 10 anos, toda sala de aula será um fablab. Disponível em: https://porvir.org/em-5-ou-10-anos-toda-sala-de-aula-sera-um-fablab/. Acesso em: 28 jan. 2022.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277.
ROSATELLI, Luiz André Carrieri. Ateliê de Vídeo e Cultura Juvenil: um estudo de caso sobre aprendizagem e socialização de jovens urbanos de segmentos populares através das tecnologias do vídeo digital. 2007. 252f. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
SINKOVICS, Noemi. Pattern Matching in Qualitative Analysis. In: CASSELL, Catherine; CUNLIFFE, Ann; GRANDY, Gina. The SAGE Handbook of Qualitative Business and Management Research Methods. Thousand Oaks, Eua: Sage, 2018. Cap. 28. p. 468-485.