DIGITAL EDUCATIONAL TOOLS FOR TEACHING-LEARNING LEARNING: AN EXPERIENCE OF A STATE SCHOOL IN THE RURAL AREA OF THE MUNICIPALITY OF ALMAS - TO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i2.77

Keywords:

TDIC, Ferramentas Digitais, Interação, Ensino Básico.

Abstract

Abstract: This article aims to characterize the use of TDIC by teachers at the state college Dr. Abner Araújo Pacini in the city of Almas-TO. Our research approach is qualitative, the instrument for obtaining data was the interview and the combination of patterns method was used for data analysis. Our results show that the teachers of that school use digital technologies as educational digital teaching-learning tools, of which, in the pandemic period, the adaptation of the physical class to the video class was chosen, having an instructional use in the educational process, in which the teacher for his feeling of anxiety and anguish, both for the pandemic context and for the use of technology, chooses to reproduce the class in the format he already knows, even though he is in another space of interaction..

Author Biography

Lucivânia Rodrigues da Silva, UFT

Mestranda em Letras pela Universidade Federal do Tocantins, Especialista em Letramento, Literatura e Cibercultura na Educação básica pela Universidade Estadual de Goiás, Pós-graduada em Práticas Pedagógicas na Educação pela UFT e Graduação em Licenciatura plena em Letras, Português, Inglês e respectivas literaturas pela Universidade Estadual de Goiás(UEG). Também é Especialista em Gestão Estratégica da Inovação Política de Ciência e Tecnologia pela UFT. Atua como pesquisadora na área de concentração em Estudos Linguísticos pela UFT. Professora na Secretaria de Educação básica do Tocantins nas seguintes disciplinas: Língua Portuguesa e Língua Inglesa.

References

ARRUDA, Heloisa Paes de Barros; HESSEL, Ana Maria Di Grado. Da Angústia à Felicidade: Caminhos Tecnológicos de Professores na Pandemia. Revista Docência e Cibercultura - ReDoC, Rio de Janeiro, v. 5, n. 4, p. 24-50, dez./2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/60048. Acesso em: 28 jan. 2022.

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em ciências sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da Ufsc, [s. l], v. 2, n. 1, p. 68-80, 01 jan. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976. Acesso em: 14 jan. 2022.

DICIO - Dicionário Online de Português. Ferramenta. Disponível em: https://www.dicio.com.br/ferramenta/. Acesso em: 28 jan. 2022.

DEMO, Pedro. Aprender como autor. São Paulo: Atlas, 2015.

FRELLER, Michel; JUNQUEIRA, L. A. P. Ferramentas Inovadoras para a Mobilização de Recursos no Terceiro Setor. Revista Diálogos Interdisciplinares, São Paulo, v. 2, n. 3, p. 76-104, jun./2013. Disponível em: https://revistas.brazcubas.br/index.php/dialogos/article/view/32/47. Acesso em: 28 jan. 2022.

GRINSPUN, Mirian P. S. Zippin. Educação Tecnológica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1999.

KENSKI , Vani Moreira. Educação e tecnologia: o novo ritmo da informação. Campinas – SP. Papirus, 2007.

MARTÍNEZ, Silvia Libow; STAGER, Gary. Inventar para aprender. 1ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2019.

MERCADO, Luiz Paulo Leopoldo. Novas Tecnologias na Educação: Reflexões Sobre Prática. Maceió – Edufal – 2002.

MORAN, José Manuel. Internet no ensino. Comunicação & Educação. V (14): janeiro/abril 1999, p. 17-26. NEGROPONTE, Nicholas. A vida digital. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

MORAN, José Manuel, MASETTO, Marcos T., BEHRENS, Marilda A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000. 133p.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Campinas – SP: Papirus, 2007.

PPP. Projeto político-pedagógico do Colégio Estadual Dr. Abner Araújo Pacini: uma construção possível. Almas-TO: SEDUC-TO, 2021. p. 39-52.

PORVIR. Em 5 ou 10 anos, toda sala de aula será um fablab. Disponível em: https://porvir.org/em-5-ou-10-anos-toda-sala-de-aula-sera-um-fablab/. Acesso em: 28 jan. 2022.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277.

ROSATELLI, Luiz André Carrieri. Ateliê de Vídeo e Cultura Juvenil: um estudo de caso sobre aprendizagem e socialização de jovens urbanos de segmentos populares através das tecnologias do vídeo digital. 2007. 252f. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

SINKOVICS, Noemi. Pattern Matching in Qualitative Analysis. In: CASSELL, Catherine; CUNLIFFE, Ann; GRANDY, Gina. The SAGE Handbook of Qualitative Business and Management Research Methods. Thousand Oaks, Eua: Sage, 2018. Cap. 28. p. 468-485.

Published

2023-09-10

How to Cite

Rodrigues da Silva, L. (2023). DIGITAL EDUCATIONAL TOOLS FOR TEACHING-LEARNING LEARNING: AN EXPERIENCE OF A STATE SCHOOL IN THE RURAL AREA OF THE MUNICIPALITY OF ALMAS - TO. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(02), 344–358. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i2.77