Representations of historical trauma through comic books Jeremias: Pele in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.1650

Keywords:

HQ and history teaching, Historical traumas, Racism, Jeremias: Pele

Abstract

This article discuss about the racism in Brazil through studies of historical trauma, that is, seeking to find reverberations of racism in the Brazilian population today, to understanding echoes of a past in our present. By reading the work Jeremias: Pele, I seek to understand how basic education students understand the traumas resulting from slavery, conducting a conversation about the representations in the comic, the historical motivations for these practices to still occur and how students perceive them in the current social structure. The text aims to help schools advance debates on ethics, diversity and racial relations.

Author Biography

Dalmo Alexsander Fernandes, Universidade Federal de São Paulo

Graduado em História na Faculdade de Ciências e Letras de Assis (FCL/Assis) da Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (UNESP). Mestrando do programa de Mestrado Profissional em História (ProfHistória) na Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH/Guarulhos) pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Atualmente é professor de História e Sociologia do Ensino Médio da rede pública da Estado de São Paulo na EE Presidente Kennedy. 

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Published

2024-12-01

How to Cite

Fernandes, D. A. (2024). Representations of historical trauma through comic books Jeremias: Pele in the classroom. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 2(6), 318–334. https://doi.org/10.59616/cehd.v2i6.1650