Problematizing digital history in the training of history teachers at UFRPE
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i6.2017Keywords:
Digital History, Teacher Training, Curriculum, Clio HD PortalAbstract
This article, being the result of an initial stage PhD research, aimed to address how Digital History has been incorporated into the training of History teachers at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Given that through experiences with the Clio HD Portal, we observed that the digital realm enables the use of digital sources for historiographical research/writing and the creation of digital products for teaching and learning. As a methodology, a historiographical survey was conducted in the fields of Digital History and Teacher Training, as well as an analysis of the Curriculum Grids and PPCs of the EAD and In-Person History courses at UFRPE. This study made it possible to problematize the theoretical-methodological relationship of Digital History in the teacher training at the mentioned institution.
References
BARROS, J. D’ A. História Digital: A historiografia diante dos recursos e demandas de um novo tempo. Editora Vozes, 2022.
BONETE, W. J. Portal Clio HD: uma proposta de preservação digital do passado e as possibilidades para o ensino e a pesquisa em História. In: Anais do IV EPETH – Encontro de Pesquisa em Teoria da História e História da Historiografia, 2023.
CARVALHO, B. L. P. Faça aqui o seu login: os historiadores, os computadores e as redes sociais online. Revista História Hoje, v. 3, n. 5, 2014, p. 165-188.
COELHO, G. L. S. Cultura Digital, Formação Docente e Ensino: Games e História. In: RIBEIRO, F. A.; CARVALHO, L. D. (orgs.). Video Game e Jogos Eletrônicos: Caminhos teóricos e temáticos para a História. Editora UEMA. 2024.
COSTA, A. L. De um curso d’água a outro: Memória e disciplinarização do saber histórico na formação dos primeiros professores no curso de História da USP. Tese (Doutorado em História). Programa de Pós-Graduação em História Social. Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018.
COSTA, A. L. Há ainda algo de novo a dizer sobre o curso de História da USP? In: FERREIRA, M. M. (org). Universidade e Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2020.
COSTA, M. A. F. Tecnologia, temporalidade e história digital: interpelações ao historiador e ao professor de história. Revista Mosaico, v. 8, n. 2, 2015. p. 173-182.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 4. ed. 2002.
GRAFTON, A. [Comentário gravado em vídeo]. Washington: Congresso Anual da American Historical Association. 2014. Disponível em: <http://youtu.be/FCGm2mGz9p0>. Acesso em: 10 de abril de 2024.
LUCCHESI, A. Conversas na antessala da academia: o presente, a oralidade e a história pública digital. História Oral. v. 17, n. 1, 2014, p. 39-69.
LUCCHESI, A. Digital History e Storiografia Digitale: estudo comparado sobre a Escrita da História no Tempo Presente (2001-2011). Dissertação (Mestrado em História Comparada). Programa de Pós-graduação em História Comparada, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.
MATOS, J. S.; SENNA, A. K. O historiador-docente entre as práticas e os saberes das políticas de formação continuada. II Seminário de História Política: Olhares além das práticas. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. 2011.
MEC. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de História. (Parecer). Brasília, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 20/06/2024.
MEC. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de História. (Resolução). Brasília, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES132002.pdf. Acesso em: 20/06/2024.
NOIRET, S. et al. História Pública Digital│ Digital Public History. Liinc em Revista, v. 11, n. 1, 2015.
RÜSEN, J. Razão histórica: os fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2001.
SILVA, A. I. A. Museus virtuais: O que são? Onde acessar? Por que usá-los no ensino de história? In: Artigos Portal Clio HD, 2024. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/cliohd/artigos-clio-hd/artigo-1-ivanir-alves/. Acesso em: 20/06/2024.
SILVA, D. A. Letramento Histórico-Digital: Ensino de História e Tecnologias Digitais. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2018.
SZLACHTA JUNIOR, A.; RODRIGUES JUNIOR, O.; BONETE, W. J. Ensino de História na ponta dos dedos: tecnologias, narrativas e vivências (Dossiê). Revista História Hoje, v. 11, n. 23, 2022.
TELLES, H. V. História Digital, Sociologia Digital e Humanidades Digitais: Algumas questões metodológicas. Revista Observatório. Palmas: v. 3, n. 4, 2017.
TRINDADE, S. D. Tecnologias e Competências Digitais na Educação Portuguesa: História da sua integração nas práticas pedagógicas do início do século XX. Tese (Doutorado em História). Universidade de Coimbra, 2022.
UFRPE. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em História. Recife, 2021.
UFRPE/UAEADTec. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em História. Recife, 2019.
ZAHAVI, G. Notes fromthe Field: Digital Historyand Oral History. In: BOYD, D. A.; LARSON, M. A.; Oral History and Digital Humanities: Voice, Access, and Engagement. New York: Palgrave Macmillan, 2014, p. 119-131.