Artificial Intelligence and Digital Anthropology

How Can the Algorithm (Re)Define Communicational Cultural Practices?

Authors

DOI:

10.59616/cehd.v3i9.2807

Keywords:

Society, Computer, Internet, Hardware, Human

Abstract

The research investigates AI and Digital Anthropology, aiming to understand algorithms as their foundation, with the objective of demonstrating that they are not limited to data analysis and processing, but rather act as mediators influencing communicational cultural practices. In this regard, the study engages with several authors, including Lévy (1999), Jenkins (2009), and Santaella (2023). A qualitative approach with exploratory content analysis was adopted, and the findings indicate that AI can generate homogenizations, reproduce inequalities, and create communicational experiences, introducing the concept of non-human intelligences, referred to as xenoanthropology. Thus, it is concluded that, from the perspective of digital anthropology and AI, it is possible to redefine sociocultural understandings through the algorithm.

Author Biography

Carlos Batista, UNIP-SP

Doutorando em Comunicação (UNIP, 2024) com pesquisas voltadas às áreas da Educomunicação e da Inteligência Artificial; Mestre em Educação (UNIB, 2023); Autor de livros e coletãneas nas áreas da Educação e Comunicação, palestrante, orientador pedagógico, Tutor EaD de Polos EaD na cidade de São Paulo e grande São Paulo vinculados à Universidade Paulista (UNIP) desde 2017, tmembro do CPA (Comunidade de Professores Autores) e dos grupos de pesquisas MITECHIS (UFT-GO) e Narratopias: narrativas, temporalidades e Tecnologias da Comunicação (UNIP-SP). Dentre suas principais pós-graduações lato sensu, destacam-se: Redação e Oratória e Literatura Brasileira (Faculdade São Luís - SP), Docência do Ensino Superior (FMU - SP); Formação em Educação a Distância, realizada (UNIP - SP) e MBA em Marketing e Vendas (FMU (SP). Graduado em Filosofia e Matemática (UNICV, 2025) com o trabalho de conclusão de curso que discute os Jogos e Sentidos de Wittgenstein e Frege sobre à Ótica Educomunicativa; Pedagogia (pela FCE, 2022) com o artigo de conclusão de curso que discute a relação entre o docente na sala de avaliação, em Letras-Inglês (na UNIP em 2020) com o TCC voltado a pesquisa de Mídias Sociais e em Desenho Industrial (na FAAP em 1999) com o TCC Hidrogen Utility onde foi apresentado um projeto de carro com tecnologias a serem adotadas nas próximas décadas.

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Published

2025-12-20

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How to Cite

BATISTA, Carlos. Artificial Intelligence and Digital Anthropology: How Can the Algorithm (Re)Define Communicational Cultural Practices?. Convergências: estudos em Humanidades Digitais, [S. l.], v. 3, n. 9, p. 33–48, 2025. DOI: 10.59616/cehd.v3i9.2807. Disponível em: https://periodicos.ifg.edu.br/cehd/article/view/2807. Acesso em: 21 dec. 2025.

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